Beeper
John Thyholt
2006-12-11 14:18:36 UTC
Jeg skal til med å justere ny antenne og har kjøpt en liten enkel beeper til
dette.
Denne skal kobles til tuner,men går det an å rigge til en enklere
strømkilde?

John Thyholt
Bjørn Brox
2006-12-11 18:14:25 UTC
Post by John Thyholt
Jeg skal til med å justere ny antenne og har kjøpt en liten enkel beeper til
dette.
Denne skal kobles til tuner,men går det an å rigge til en enklere
strømkilde?
Sikkert, men slike beepere er normalt totalt ubrukelige.

De er for unøyaktige og trege, ingen justering for signalnivå, og ikke
minst: den forteller deg overhodet ikke om det er riktig satellitt du
tar inn.

Rigg deg heller til med en tv og tuneren ute ved antenna når du
justerer, og bruk tunerens signalmåler.
Bjørn Brox
Jens Kr. Kirkebø
2006-12-11 19:01:06 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by John Thyholt
[...]
Det siste fungerer kanskje fint på sommeren men nå som det blåser og
regner hele tiden tror jeg det er rimelig upraktisk ;)

Jeg har bare gode erfaringer med "beepere", de finner raskt fram til
en satelitt. Er det gal satelitt så ser du fort hvilken vei du skal
dreie videre ved å gjøre et kanalsøk og se hva som dukker opp.

Synes også det er relativt lett å fininnstille med slike.
John Thyholt
2006-12-11 20:49:23 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by Bjørn Brox
Post by John Thyholt
[...]
Det hørtes bra ut,jeg har også fått høre av andre det som B.B. sier,men
da det er ugunstige forhold for å dra TV.etc utendørs så var det ønskelig
om det kunne gå an å bruke denne beeperen. Vil ihvertfall prøve.
Men har du noe tips på om det går an å rigge til en alternativ
strømforsyning.
(Batteri e.l.)? Så slipper man å dra ut noe.

John Thyholt
Erik Hammerstad
2006-12-12 19:22:51 UTC
Post by John Thyholt
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by Bjørn Brox
Post by John Thyholt
[...]
SVJV kopler du beeperen inn på kabelen mellom receiver og LNB.
Denne kabelen _må_ du jo dra uansett (antar at du har tenkt å
bruke parabolen til å se TV), så hvorfor skal du ha ekstra utstyr
som strømforsyning synes uforståelig. Men å ta opp en liten TV
(receiver kan stå på plass innendørs) istedet for å benytte beeper
er et godt råd.
Knut Solem
2007-01-15 13:18:45 UTC
Post by John Thyholt
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by Bjørn Brox
Post by John Thyholt
[...]

Jeg har...
Med visning av signalstyrke, spenning osv.
Skal du låne...?
-Knut Solem
HJK
2006-12-11 21:41:56 UTC
Post by Jens Kr. Kirkebø
Post by Bjørn Brox
Post by John Thyholt
[...]
Jeg er enig med Bjørn Brox. Det finnes mye rart i beepere men du kan ha
vært heldig.
Har forsøkt beepere som er bort i mot ubrukelig. Kjøpte selv en beeper
til ca. 1000kr
i 1998 og den fungerer veldig bra med en hvilken som helst satellitt
posisjon. Noen beepere
har ikke automatisk justering av følsomhet. Når følsomheten f.eks. er
justert på Astra så risikerer
man at det ikke er utslag på satellitter med færre transpondere.

Det smarteste jeg har sett er innebygd beeper i satellitt mottageren. Det
burde alle produsenter enkelt
kunne få til. Dette har Canal Digital CDC-7000ST,CDC-5000,CDC-5050 ,
Grundig 5452. Så lenge
antennen ikke er mer en 20-30 meter borte så kan man ikke unngå å høre
"beepene".
Jens Kr. Kirkebø
2006-12-12 00:32:01 UTC
On Mon, 11 Dec 2006 22:41:56 +0100, "HJK"
Post by HJK
[...]
Den jeg bruker mest har manuell justering samt analog visning på
skala. Nullstiller den når jeg holder hånden foran hodet. Ved
fininstilling kan det være behov for å senke den ennå mer. Tror jeg ga
ca. 300,- for den, må være 10 år elns. siden.
Andreas Øye
2006-12-12 18:44:18 UTC
Post by HJK
[...]
Ikke dumt. Ellers er løsningen på Dreambox med nettverkstilkobling og
webapplikasjon som viser signalstyrken og lar deg velge satelitt/transponder
ganske kjekk. Bare å ta med en trådløs laptop ut og skru. Krever jo mer utstyr
da, og så vil jo hverken Canal Digital eller Viasat selge deg abonnement til
den. Alle tunerprodusentene burde jo få til beeperen i neste
softwareoppgradering da. Blir det for langt mellom parabolen og mottakeren
får en legge telefonen foran tven. :P
--
mvh.
Andreas Øye ***@running-it.net
H.-H. Nygaard
2007-01-08 22:47:57 UTC
Post by John Thyholt
[...]
Hva med en (innleid) hjelpemann(-kvinne) + trådløs tlf./mobiltf.?; - ved
antenna eller TV-en?

M v H-H

Jeg bruker gratisversjonen av SPAMfighter.
Den har inntil videre fjernet 0 spamposter.
Privatbrukere får SPAMfighter gratis!
Prøv gratis SPAMfighter PRO her.
Bjørn Brox
2007-01-09 08:29:36 UTC
Post by H.-H. Nygaard
Post by John Thyholt
[...]
Har prøvd engang, og det er håpløst fordi det er så små marginer på
innstillinga, - det kan kanskje gå hvis det er ei riktig kjeftesmelle
som kontinuerlig sier hvordan signalstyrken er.

Ellers har Biltema en litt mer avansert satellittsøker (24-033) til 329
som viser signalstyrken, og hvor du også kan justere signalstyrken for
finjustering.
--
Bjørn Brox