tredje hode
Daniel Jung
2007-06-11 13:03:09 UTC
Hei

Skal få montører i morgen. De skal sette på tre hoder;

Hot Bird 1/2/3/4/6 -- 13.0° øst (ett hode)
Astra 1C-1H & 2C -- 19.2° øst (ett hode)

og så skulle vi egentlig ha Canal Digital, men ombestemte oss i siste
liten og skal ikke ha noe pakke likevel i denne omgangen. Det tredje
hode skal sitte på likevel, slik at vi kan om-ombestemme oss igjen.

Spørsmålet: Hvor bør det tredje hodet peke? Altså uten noe form for
abonnement. Etter det butikkeieren fortalte, trenger man en separat
antenne for å ta inn de engelske kanalene (er det 28°Ø?); riktignok er
vi på Sotra og får inn spredningssignal, men da må antennen også vris
slik at det er uforenlig med de andre.

Takk for tips
- Daniel
Håvard Kvålen
2007-06-11 23:05:37 UTC
Post by Daniel Jung
[...]
Hvis dere skal få inn Canal Digital uten å måtte flytte rundt på noe
så må jo det siste hodet peke på 1°W, men det er vel ikke det du
tenker på.
Post by Daniel Jung
[...]
28°Ø (Astra 2) burde være et godt alternativ ja, da kan dere ta inn
BBC. Jeg vet ikke hvorfor du mener det skulle være uforenelig med de
andre posisjonene du har nevnt?
Daniel Jung
2007-06-12 02:18:54 UTC
Hei

takk for svar!
Post by Håvard Kvålen
Post by Daniel Jung
[...]
Nesten. Jeg vil ha et hode der som i utgangspunktet peker mot 1°W (Canal
Digital). Men siden vi ikke har noe CD-abo helt ennå, ville det hodet
stå ubrukt, og det er unødvendig. Så for mellomtiden, til vi ombestemmer
oss og likevel skal ha CD (kanskje om en måned, kanskje om to år), vil
jeg bruke hodet til noe vettig.
Post by Håvard Kvålen
28°Ø (Astra 2) burde være et godt alternativ ja, da kan dere ta inn
BBC. Jeg vet ikke hvorfor du mener det skulle være uforenelig med de
andre posisjonene du har nevnt?
Det er ikke jeg som mener det. Det er som sagt han butikkeieren som sa
dette. Vet ikke hvorfor. Han mente man trengte en hel egen parabol for å
ta inn "de gratis engelske". Jeg forsto det slik at hele parabolen må
stå i en viss vinkel eller plassering som er såpass forskjellig fra de
to nevnte satelittene at man ikke kan sette alt dette på én parabol.

- Daniel

- Daniel
Håvard Kvålen
2007-06-12 11:59:14 UTC
Post by Daniel Jung
Post by Håvard Kvålen
[...]
Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om hvor god signalstyrke du
får fra Astra 2d hos deg, men hvis du ikke skal ha noe hode mot 1°W så
ville jeg tro det skulle gå greit. Men, hvis du ombestemmer deg og
vil ha 1°W likevel så må du snu på parabolen, og det blir jo en del
mer styr enn å bare flytte ett hode da. Det går greit å få inn både
28°Ø og 1°W samtidig med en toroidal-antenne, men jeg skal ikke gå god
for at du får nok signalstyrke fra Astra 2d, men utfra footprintet så
ser det slett ikke umulig ut.

- Håvard
Erik J. Helgesen
2007-06-12 21:52:52 UTC
Post by Håvard Kvålen
[...]
Jeg tror at personen du snakket med kan ha rett i dette. Men hvor stor
antenne har du, og hvor mange LNBer kan du ha på denne? 2 LNBer?
3 LNBer? 4 LNBer? Det er mulig du kan ta inn 13Ø, 19Ø og 28Ø på
samme antenne (forutsatt at du /ikke/ tar inn 1V), men det er avhengig
av hvordan du fester LNBene. Jeg tror du må ha ei antenne på /minimum/
95-100 cm for å få inn gode signaler fra BBC og ITV på 28Ø (når du bor
på Sotra).

Jeg bor i Haugesund, og har to antenner. Den ene har 4 LNBer (1V, 5Ø,
13Ø, 19Ø), og den andre har kun 1 LNB (28Ø). Det er mulig jeg kunne ha
plassert alle fem LNBer på en Toroidal-antenne, men jeg er usikker
på hvordan kvaliteten ville blitt på signalene fra 28Ø. En Toroidal
er vel 90 cm, og jeg er redd for at signalene fra 28Ø kunne blitt
for svake til å ta inn bl.a. BBC og ITV. Disse to har litt svakere
antenne på 90 cm (4 LNBer), og ei på 100 cm (1 LNB - 28Ø). Med
sistnevnte får jeg meget gode signaler fra britiske kanaler (fire fra
BBC, fire fra ITV, samt mange gratis film- og musikkanaler). Denne
siste antenna må jeg imidlertid vri mer mot øst for å få inn disse.

Du kan jo prøve deg litt fram. Ettersom du nå får både 13Ø og 19Ø, så
kan du se på og vurdere disse kanalene i f.eks. ei uke. Deretter kan
du vri litt på antenna (mot øst) og forsøke å få inn kanaler på 28Ø.
Så lenge du /ikke/ tar inn noe fra 1V (siden du /ikke/ har noe
abonnement fra Canal Digital), så står valget mellom italienske og
spanske kanaler på 13Ø, tyske kanaler på 19Ø, og britiske kanaler på
28Ø. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. På 28Ø finner du BBC
og ITV - begge er gratis, samt mange andre gratis britiske film- og
musikkanaler. Fra 2008 vil også Channel Four bli gratis. Det som
kommer fra BBC og ITV er alltid gode programmer, bl.a. dokumentarer,
filmer, underholdning, sport, etc. Og det beste av alt - ingen ting er
dubbet (i motsetning til mye av det på tyske, spanske og italienske
kanaler)!

Mer info om 28Ø:
http://www.astra2d.com/

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.
Let a man overcome anger by love, evil by good,
the greedy by liberality, the liar by truth.
-- Buddha