Tv i dag vs TV 1965
T. Knutsen
2008-02-27 03:23:14 UTC
En gang på 1960 tallet kjøpte folk sitt første Tv i Norge, koblet dette til
en antenne og fikk bilde.
I dag 2008 kjøper vi også Tv, men får ikke bilde, hva har skjedd! har vi
blitt dummere ang. teknologi.
For å få bilde må vi ha en ekstra boks som gjør at vi får bilde, hvorfer er
det lovlig å selge TV som ikke kan ta i mot singnalene er litt rart synes
jeg. En annen ting er at alle forbrukere godtar denne løsningen med flere
bokser som krever ekstra bokser under Tv.
Synes virkelig folk at det er OK med mange bokser under Tv, hvor er de som
ivaretar forbrukernes ønske om et komplett Tv som kan ta digitalt bakkenett.
Når det gjelder egen parabol undres jeg også, en tuner for viasat og en for
canal digital, dette blir for dumt. Vi har i dag bedre løsninger med IKKE
godkjente tunere.
Bjørn Brox
2008-02-27 05:52:06 UTC
Post by T. Knutsen
[...]
Hvor lenge måtte du jobbe for å få penger nok til en TV?
Post by T. Knutsen
[...]
Det er derfor TV'er i dag er så billige, - butikkene må selge ut det de
har fordi alle nye modeller etterhvert har innebygget dekoder.

For noen år siden var det noe tilsvarende da Norge ble dumpingsland for
flatskjerms-TV med NTSC oppløsning som er dårligere enn PAL standarden
vi har hatt de siste 50 åra i Norge.
Jadda, norske forbrukere er dumme :)

I andre land som har innført digitalt bakkenett så selges det ikke en TV
idag uten innebygget dekoder.

I tillegg så er det ett nytt Tekst-Tv system på gang, så kjøp av TV idag
er dumt da den vil være utdatert med hensyn til disse to tinga iløpet av
ett halvår. Det er vel forsåvidt bare en av Riks-TV's godkjente bokser
som støtter det, men sendingene er i gang.

Har selv forholdsvis ny flatskjerms-TV, men jeg bruker den kun som
monitor mot satellitt tuner og DVD.
Jepp, tilogmed HDTV, - ta f.eks en titt på http://maxsat.no
Bjørn Brox
Stein
2008-02-28 07:39:54 UTC
Post by T. Knutsen
[...]
Punkt 1 innebygd dekoder
1a Innebygd dekoder er ikke nødvendig eller brukbart for meg
( bruker GET antanneanlegg )
1b Innebygde dekodere er forløpig bare Mpeg 2 som ikke er brukbare for
bakkenett i Norge
( Norge bruker MPEG 4 )

2. Jeg foretrekker bokser under TV'en
Da kan min gamle TV ( fra juni 07) fortsatt brukes

3 TXT-TV
Den gamle typen signaler vil vel bli sent i mange år fremover
men hvis du vil ha utvidet service så er "gamle" Tv'er ikke brukbare
Hvis jeg har forstått dette riktig så er utvidet service bare for
"ekstraboksene" under TV'en
Jens Kr. Kirkebø
2008-02-28 08:15:51 UTC
Post by Stein
1b Innebygde dekodere er forløpig bare Mpeg 2 som ikke er brukbare for
bakkenett i Norge
( Norge bruker MPEG 4 )
Øh, nei. På jobben henger det en Sony KDL-46W3000 på veggen og den har
innebygd MPEG4-dekoder. Tar inn NRK over bakkenett lett som bare det.
Roy Øyan
2008-02-28 08:39:22 UTC
Post by Stein
1b Innebygde dekodere er forløpig bare Mpeg 2 som ikke er brukbare for
bakkenett i Norge
( Norge bruker MPEG 4 )
Nå har faktisk jeg et TV med innebygget dekoder som tar inn digitalt
bakkenett i Norge...

De er allerede kommet, ikke så mange å velge i mellom foreløbig, men
utvalget vil vokse fremover... Sjekk www.rikstv.no

Jeg vi tro at for de aller fleste er dette det beste alternativet (de
som bare "ser" på TV). Ikke noe xtra styr/boks, Kun 1 fjernkontroll
etc...

Snakket med sønn til (de gamle) naboene igår. De lurte fælt på hvordan
dette skulle bli... Sønnen så helt klart at et TV med innebygget dekoder
er det beste, men TV'n var kansje litt stor og dyr...