Canal Digitals HDTV
Bengt Are Granhus
2007-04-01 20:26:18 UTC
Er det noen som har testet dette? Jeg tenker først og fremst på om de
vanlige kanalene blir oppskalert via HDMI slik som DVD filmer blir
oppskalert fra bl.annet HD DVD spillere og nye DVD spillere. Grunnen til at
jeg lurer er at jeg synes ikke bildekvaliteten på digitaltuneren er noe bra
etter jeg fikk tak i meg LCD tv (37") Jeg sendte mail til canal digital ang
dette og fikk beskjed om at kvaliteten ikke ble bedre med hdtv tuner kontra
digital tuneren. Da jeg ringte dem i forbindelse med en annen sak, spurte
jeg det samme spørsmålet, og han jeg snakket med sa at kvaliteten ble mye
bedre via HDMI på HDTV tuneren. Hvem skal jeg tro på?

P.S Jeg har scartkabel til 500kr nå, men uansett bildet er råttent synes
jeg.
Bengt Are Granhus
2007-04-06 02:27:39 UTC
Post by Bengt Are Granhus
[...]
Noen som vet om andre SERIØSE grupper som kan svare på dette
spørsmålet??????
Per W.
2007-04-06 04:31:18 UTC
Post by Bengt Are Granhus
Post by Bengt Are Granhus
[...]
Siden du la ut ett slikt spørsmål den 01.04 så trodde sikkert alle at det
bare var en spøk. Mulig du burde hatt en dyrere scartkabel som var HDTV
ready.

/Per W.
Jan M Sørensen
2007-04-08 15:06:38 UTC
Post by Bengt Are Granhus
[...]
Du vil få et heldigitalt bilde også på de andre kanalene da du slipper
konverteringen til analog som scart-kontakten medfører. Verdien av dette kan
diskuteres.Jeg synes faktisk bildet er like bra fra scart-kontakten som fra
HDMI på de analoge kanalene. Men nå er ikke Canal Digitals HD-tuner noe
særlig, tror det er noe de har pushet på markedet for å kunne skryte av at
de kan levere HD-TV. F.eks så må du se i oppløsning 1080i for at kvaliteten
på HD-sendingene skal være god. 720p gir et urolig bilde. Den mangler også
EPG, som er lovet i en senere programoppdatering. Når det er sagt så er det
stor forskjell på å se en fotballkamp i vanlig 16:9 og i HD.
HJK
2007-04-08 16:28:47 UTC
Post by Jan M Sørensen
[...]
Har testet flere HD mottagere og ALLE gir urolig bilde når de settes til
720p. Årsaken
er at vanlige TV signaler er sendt og "skutt" interlaced.
De-interlacer/scaler i en billig boks er naturligvis ikke
er god nok til å gjøre en god jobb. De riktige gode de-interlacere/scalere
ligger i en prisklasse
over kr. 20 000+ (opp til mange hundre tusen). Det er også slik at det er
komplett umulig å de-interlace TV signaler
med perfekt resultat men dyr bildeprossessor gjør en bedre jobb.

En simpel de-interlacer/scaler vil sannsynligvis gjøre om 720x576/50i til
720x288/50p for så å skalere opp til 1280x720/50p. Da vil bildet "hoppe".
At 1080i gir bedre resultat skyldes sannsynligvis at TV'n (eller projektor)
har bedre bildeprosessor.

Ekte 1280x720/50p HD sendinger blir utrolig bra siden oppløsningen oppleves
som like høy uansett om det er
bevegelser i bildet eller når kamera panorerer. Dessverre er det ingen HD
kanaler som sender i dette formatet
bortsett fra SVT's HD kanal i Sverige. I Norge må vi trolig vente til NRK
starter HD sendinger før vi får se ekte 720/50p.