skugge og fri sikt
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2007-01-06 13:55:02 UTC
Me bur trongt til, og har naboar og burettslag å taka omsyn til. Kor mykje
av parabolen (70 cm, håper me) må kunna sjå satellitten? Dvs. kor mykje av
parabolen kan liggja i «skugge» før det ikkje er verdt å prøva?

I dette tilfellet er det snakk om Astra, som i beste fall vil vera synleg
berre for den vestlege halvparten parabolskiva. Resten av parabolen ser
berre ein husvegg, om trigonometrien snakkar sant. (Til trøyst er
det fri sikt til Hotbird, Sirius og Thor.)

Jardar
HJK
2007-01-06 22:50:02 UTC
Post by Jardar Eggesbø Abrahamsen
[...]
Hvis halve paraboloverflaten er skygget så mister du i teorien halve
signalet eller 3dB.
Det er godt mulig at Astra fortsatt kan fungere i fint vær men dersom du har
tenkt å benytte sidemating så skal du være
klar over at en antenne med Astra,Horbird.Sirius og Thor får dårligst
forsterkning på Astra og Thor. Årsaken er at når LNB
er "sidematet" så drar ikke LNB'en nytte av hele antennen.

En 70cm med 4 posisjoner er i utgangspunktet litt liten, spesielt med tanke
på at antennen gir dårligere forsterkning på
Thor og Astra i forhold til Sirius og Hotbird.

En motorisert antenne utnyttes mye bedre siden LNB alltid er i ideell fokus.

Det er jo mer praktisk med sidemating så går det så går det men vær klar
over at du kan få litt dårlig margin mot regnvær for Astra og Thor.
(jo lengre syd i landet du befinner deg desto større sannsynlighet er det
for at Astra kan fungere greit selv med litt skygge foran antenna).

Kompassretning mot Astra i Oslo er ikke 19.2 øst men det er du kanskje klar
over ? Hvis du ikke er det så er det sikkert en god nyhet
at kompassretningen blir nærmere 19.2 øst minus din lengdegrad. For Oslo er
Astra ca. 10 grader mot øst.
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2007-01-07 02:01:15 UTC
Post by HJK
Hvis halve paraboloverflaten er skygget så mister du i teorien halve
signalet eller 3dB.
Ja, det burde eg ha klart å tenkja ut sjølv, men... Hm. :-/
Post by HJK
En 70cm med 4 posisjoner er i utgangspunktet litt liten, spesielt med tanke
på at antennen gir dårligere forsterkning på
Thor og Astra i forhold til Sirius og Hotbird.
Eg tenkte på denne: http://www.cityrtv.no/prod_detaljer.php?id=368 som
etter reklamen skal gi «et tilsvarende eller bedre signal enn de vanlige
forsterking iallfall (om ein skal tru produktarket). Dette er forresten i
Trondheim.

(Korleis veit ein forresten kor stor forsterking ein treng i antenna,
dersom ein veit ut ifrå karta på www.lyngsat-maps.com kor sterk
satellitten er? No spør eg som den næmingen eg er.)
Post by HJK
Kompassretning mot Astra i Oslo er ikke 19.2 øst men det er du kanskje klar
over ?
Ja, her ligg Astra på 170,2°, dvs. 9,8° aust for rett sør. Thor (0,8°
vest) ligg på si side på 192,5°. Så gjeld det berre å hugsa når dagen
kjem, at geografisk og magnetisk sør ikkje er det same. :)
Post by HJK
Hvis du ikke er det så er det sikkert en god nyhet
at kompassretningen blir nærmere 19.2 øst minus din lengdegrad.
Det ville vera endå betre om norgeibilder.no viser seg å vera heilt
nøyaktig, for det ville innebera at huset eg bur i, ligg litt på skrå (ca.
178,9°) og ikkje rett nord-sør, slik ein del kart påstår. Den vesle graden
utgjer nemleg nokre ekstra centimeters klaring på verandaen, slik at i
alle fall Hotbird vert betre tilgjengeleg. Skulle derimot kartet på
finn.no vera rett (184°, fri og vare meg), er det dårlegare stilt.

Tenkte eg skulle sjekka desse vinklane vha. sola eller noko. Men så var
det dette vêret, då.

Jardar
--
Eit fyseleg, humsk, hyrleg, smakeleg, forskamma og høvla ty
med fatteleg mange bønhøyrlege lemper.
HJK
2007-01-07 12:17:51 UTC
Post by HJK
[...]
Fikk ikke liken til å fungere nå men slike påstander kan ikke være riktig.
En 70cm antenne
kan ikke fungere like bra som en 100cm. Det kan være at antennen er
betydelig bredere enn 70cm selv
om den oppgis som en 70cm. Da er i såfall antennen faktisk større enn 70cm.
Ekstra bred antenne
gjør at multifokus egenskapene kan bli noe bedre. Utnyttelse av
forsterkingen er også avhengig av
at LNB plasseres 100% riktig. LNB skal ikke være mye feilplassert før
utnyttelsen blir kraftig redusert.

De beste multifokus antennene er sannsynligvis
http://www.wavefrontier.com/wave/toroidal.htm
[...]
Det er ganske komplekst å regne ut dette for digitale tv sendinger. Det er
veldig mange paramertere å ta hensyn til.
Jeg har laget en kalkulator som ligger på
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/Downlink.htm
Tror det er like enkelt å se tabellen på www.lyngsat-maps.com som viser
antennestørrelse ved
forskjellig dBW verdier. Det ser ut som Trondheim er innenfor 50dBW fra
flere av Astra satellittene på 19.2øst. Da skal
det være mulig med 60cm antenne.
Post by HJK
[...]
Ja været er dert lite å gjøre noe med. Jeg har laget en kalkulator som du
finner på
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm
Med denne så kan du regne ut tidspunkt når solen har samme azimuth som en
valgt satellitt.
Bare du får klarvær så skulle det være enklere å sjekke retningen mot
19.2øst.

For Astra 19.2 i Trondhem så er tidene(norsk tid) de neste dagene:
Sun Jan 07 2007 11:42:06 GMT+0100 Sun 14.1° below satellite
Mon Jan 08 2007 11:42:35 GMT+0100 Sun 13.9° below satellite
Tue Jan 09 2007 11:43:03 GMT+0100 Sun 13.8° below satellite
Wed Jan 10 2007 11:43:30 GMT+0100 Sun 13.7° below satellite
Thu Jan 11 2007 11:43:58 GMT+0100 Sun 13.5° below satellite
Fri Jan 12 2007 11:44:25 GMT+0100 Sun 13.4° below satellite
Sat Jan 13 2007 11:44:51 GMT+0100 Sun 13.2° below satellite
Sun Jan 14 2007 11:45:17 GMT+0100 Sun 13° below satellite
Mon Jan 15 2007 11:45:42 GMT+0100 Sun 12.9° below satellite
Tue Jan 16 2007 11:46:07 GMT+0100 Sun 12.7° below satellite
Wed Jan 17 2007 11:46:31 GMT+0100 Sun 12.5° below satellite
Thu Jan 18 2007 11:46:55 GMT+0100 Sun 12.3° below satellite
Fri Jan 19 2007 11:47:18 GMT+0100 Sun 12.1° below satellite
Sat Jan 20 2007 11:47:41 GMT+0100 Sun 11.9° below satellite
Sun Jan 21 2007 11:48:03 GMT+0100 Sun 11.7° below satellite
Mon Jan 22 2007 11:48:24 GMT+0100 Sun 11.4° below satellite

På Lyngsat dekningskart så er det oppgitt anbefalt antennestørrelse for de
forskjellige dBW verdiene.
http://www.lyngsat-maps.com/
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2007-01-07 13:21:33 UTC
Post by HJK
Fikk ikke liken til å fungere nå men slike påstander kan ikke være riktig.
Nei, no fekk eg ikkje kontakt med serveren, eg heller. Men det dreier seg
om ein Raven på 70 cm, eg trur det er denne:
http://raven.co.uk/satellite-products/documents/GeminiTechnicalSpecification_000.pdf
Og då er storleiken 67,5 cm · 59,5 cm.
Post by HJK
Jeg har laget en kalkulator som ligger på
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/Downlink.htm
Ah, det er du som har laga denne. :)
Post by HJK
Tror det er like enkelt å se tabellen på www.lyngsat-maps.com som viser
antennestørrelse ved forskjellig dBW verdier.
Ja, heh, det var berre litt forvirrande med diametrar som for éin og same
dBW-verdi varierte med 20 cm. :)
Post by HJK
Det ser ut som Trondheim er innenfor 50dBW fra
flere av Astra satellittene på 19.2øst. Da skal
det være mulig med 60cm antenne.
Og då er kanskje både Thor og Hotbird berga med 70 cm trass i sidemating
(rettar antenna mot Sirius)?

Hadde vore stas å få inn Astra òg, men då må me anten øydeleggja utsikta
for naboen eller kontakta Harry Potter slik at me kan klara oss med halve
antenna. Alternativt få antenna over taknivå, men med dei vindkasta me har
her oppe på toppen, er det like greitt å unngå dette, trur eg. ZDF og litt
slikt på Hotbird bør vera nok til å halda tysken min ved like. :)

Jardar
HJK
2007-01-07 15:28:13 UTC
Post by HJK
[...]
Det er nok pga. at anbefalt antennestørrelse vil være avhengig av hvor mye
feilkorrigering
og båndbredde transponderen benytter. Kravet til antennestørrelse kan lett
variere med
20cm fra en transponder med FEC=1/2 i forhold til en transponder
med FEC=7/8.

Fordelen med FEC=7/8 er at transponderen får plass til mange flere TV
kanaler. De fleste transponderene på Astra,Sirius og Thor
er beregnet for 65cm antenne innenfor footprint. Det er sikkert mulig å
benytte noe mindre antenner men da kan det lett oppstå problemer
med at nabosatellitter forstyrrer for mottak.