Parabol med 4 LNB.er- rekkefølge?
RS
2006-05-20 17:32:06 UTC
Har montert parabolen min opp på nytt sted, men siden den har ligget i
kjelleren i snart 2 år, har jeg glemt oppsettet.Bruker en Topfield 4000.
Stor parabol med 4 doble LNB'er., 2 4-ports DiseQc
Mente at rekkefølgen på LNB er sett forfra var: Thor, Sirius, Hotbird,
Astra?
Får inn bra signal fra Thor på LNB1, men ingen signal på de andre hodene.
Hva har jeg glemt????

Roar
Erik Hammerstad
med Astra ytterst til venstre
RS
Erik Hammerstad
2006-05-20 22:41:27 UTC
Post by RS
Astra til venstre, da ser du hodene fra tallerkensiden?
Sett forfra mener jeg fra motsatt side, når man f.eks står foran antennen.
Nei, det er feil, ikke rart du ser bare en satellitt. LNB'en som
sitter lengst mot vest, ser satellitten lengst mot øst,
forklaringen er at parabolen virker som et speil.
Roar E. Skaug
2006-05-20 19:19:22 UTC
Post by RS
[...]
Hei.

Jeg mener at du har satt det rett men at du skal stille inn med signal på
Sirius først, og så vil de andre automatisk ha signal. Forsøk å vri selve
parabolen sideveis til du har max dekning/signalstyrke på Sirius.

mvh en annen roar ;-)
RS
2006-05-21 11:34:56 UTC
Takk for god hjelp!

Akkurat nå regner det, men jeg forsøker først å stille inn Sirius. Funker
ikke det, endrer jeg LNB instillingene på mottageren slik at
jeg får riktig rekkefølge!

Roar
mvh en annen roar ;-)
d***@oppdal.com
Ser jeg bumper opp en farlig gammel tråd nå, men jeg plages litt med å stille inn mine 4 lnber.. har fullt signal fra 4,8 og 19,2.. 0,8 og 13 er det verre med.. har prøvd å bytte om på decoderen, men fremdeles ikke noe signal på de to.. hvor kan feilen ligge?
Jan B
2015-01-05 22:08:31 UTC
Post by d***@oppdal.com
[...]
Svårt att gissa om du inte berättar mer om din anläggning och vad du
har provat.

För att kontrollera om det är styrningen av switchen som är problemet
kan du börja med att koppla antennkabeln direkt till ett LNB (med ett
F-kontakt skarvstycke.)

Har du frihet att justera positionen för varje LNB eller är det fasta
positioner för alla 4?
Har du EN switch med 4 ingångar eller 3 switchar med 2 ingångar på
varje?
Vilka switchinställningar finns i din mottagare?
Vilken mottagre har du?

HJK
2006-05-21 11:07:17 UTC
Post by RS
[...]
Sett forfra og inn mot antennen skal LNB'ene kobles i rekkefølge
Astra,Horbird,Sirius,Thor pga. speilingen i antenna.
Dette gjelder dersom du har en normal antenne.

Med Torodial antenner tror jeg muligens rekkefølgen blir Thor, Sirius,
Hotbird,Astra.
Terje Henriksen
2006-11-08 20:25:24 UTC
Post by HJK
Post by RS
[...]
Er du sikker på det? Jeg mener at rekkefølgen blir som ved vanlig parabol.
Jeg fant ut at det måtte være slik etter å ha sett på hvordan signalet
reflekteres.

En annen sak i forbindelse med torodial-antenne: Hvilken av satelittene skal
antenna stilles inn mot? Ifølge bruksanvisningen skal det være den
satelitten som ligger nærmest midten av satelittene, og i det tilfellet blir
det Hotbird, men siden både Thor og Sirius ligger lavere enn de andre
satelittene, tenkte jeg at det kanskje ville være best for signalet fra
disse om satelitten ble stilt inn mot Sirius?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Brox
2006-11-09 10:03:14 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by HJK
Post by RS
[...]
Stemmer.
Post by Terje Henriksen
[...]
Har selv en Torodial 90 med 10 LNB'er fra 28 øst til 8 vest, og jeg har
10 grader øst i midten (hvis jeg husker riktig).
Dette fordi jeg på min lokasjon, Kongsberg, har denne satellitten
omtrent rett syd, dvs sett fra min posisjon ligger den på toppen av en
bue over himmelen hvor satelittene henger over ekvator.

Grunnen til denne monteringa er at jeg da slipper å bikke antenna
sideveis for å tilpasse denne buen, - bruket vater og det var det mye
enklere å få stilt inn antenna.

Uansett så må antenna stilles inn for å kunne ta inn det spekteret av
satellitter du ønsker å ta inn.

Anbefaler deg å få en installatør til å sette opp en slik antenne, da du
bor såpass langt nord at du må være ekstra nøye med innstillinga for å
få ett optimalt resultat.
Bjørn Brox
Terje Henriksen
2006-11-09 16:25:16 UTC
Post by Bjørn Brox
[...]
Tenkte jeg i første omgang skulle forsøke å få det til selv, ved å beregne
antennehodenes plassering utifra den maksimale dekningen i grader. Det står
imidlertid at den er noe over 60 grader, vet du nøyaktig hvor mye? Har
foreløpig funnet ut at antenna må helles omtrent 7,125 grader mot vest og
satelittvinklene ligger på fra ca. 11 til ca. 8 grader vertikalt.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Brox
2006-11-09 17:39:14 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Tja, 60 grader på ett 400 graders kompass?

Min dekker satellittene fra 28 øst til 8 vest, dvs ett spenn på 36
grader, og tviler på at jeg greier ett større spenn (kanskje +/- 5
grader). Hvor "bredt" spekter du dekker er avhengig av hvor man bor.

Dessuten er det lite av satellitter av interesse utover disse
posisjonene, og de krever som oftest større antenne.

Bare husk at du i Kirkenes neppe klarer å ta inn like mange satellitter
som meg.

Snakk med forhandler om erfaringer.

Bare husk en ting: I norge er slavespeilet en ordentlig snøfanger så
antenna bør monteres slik at du kommer til med kost.

Bildet er gammelt, har flere LNB'er nå, switchene er flyttet innendørs,
og har flere quad og twin LNB'er nå slik at jeg kan bruke opptil 4 tunere.

Når du først ser på bildet så ser du en rustflekk på armen til
slavespeilet. Der bør du bore ett hull, fordi det kom vann inn i røret
og jeg fikk frostspregning med skjevhet som resultat.

Husk at du også må ha en tuner med god kapasitet. 3000 kanalplasser
hoder ikke.
Bjørn Brox
Terje Henriksen
2006-11-10 15:26:54 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Omtrent hvor mange cm på antennefestet per satelittgrad går det? Det skulle
vel bli omtrent det samme her hos meg, skulle jeg tro. På den gamle
parabolen kunne jeg egne ut omtrentlig posisjon på hodet ved å benytte ca. 1
cm per grad.
Post by Bjørn Brox
[...]
Holder med 4, og teoretisk skulle det gå fint å ta inn fra 61 øst til 1
vest, dersom 1 vest går OK inn, og det gjør den jo på mitt nåværende anlegg.
Post by Bjørn Brox
Snakk med forhandler om erfaringer.
De anbefaler 2 parabolantenner dersom man skal ta inn 4 satelitter her oppe.
Jeg har brukt en for 3 satelitter og det går fint.
Post by Bjørn Brox
Bare husk en ting: I norge er slavespeilet en ordentlig snøfanger så
antenna bør monteres slik at du kommer til med kost.
http://home.broadpark.no/~bpbrox/t90/DSCN3599.JPG
Bruker stige for å gå opp på taket og måkke sneen ned med sneskuffe. I fjor
var det ei stund over halvmeteren. Etterpåmåtte trappa og plassen foran
huset ryddes for den sneen som ble fjernet fra taket.
Post by Bjørn Brox
Bildet er gammelt, har flere LNB'er nå, switchene er flyttet innendørs,
og har flere quad og twin LNB'er nå slik at jeg kan bruke opptil 4 tunere.
Ser at du har antennehode med 2 uttak. Lett å finne slike som passer til
antenna?
Post by Bjørn Brox
[...]
Har en Nokia 9901S som låser seg litt avogtil. Den klarer 3 satelitter bra.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Brox
2006-11-10 16:25:06 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Igjen: Det avhenger av hvor langt nord/syd man bor.

Hos meg butter LNB-holderne i hverandre på 10, 13, 16 og 19 øst, dvs
hvor det bare er tre graders forskjell.
Post by Bjørn Brox
Snakk med forhandler om erfaringer.
Når jeg bare klarer 36 graders spenn i Kongsberg så vil jeg garantere at
du absolutt ikke greier nesten det dobbelte siden du bor så langt nord,
heller mindre, og dessuten så kan du sikkert glemme 28 grader øst
(klarer ikke selv Astra 2D kanalene der, bare Eurobird og Astra 2A og 2B
med for det meste reklamekanaler) http://www.lyngsat.com/28east.html
Post by Terje Henriksen
De anbefaler 2 parabolantenner dersom man skal ta inn 4 satelitter her oppe.
Jeg har brukt en for 3 satelitter og det går fint.
Hvilke tre?

Ønsker du vare den klassiske kombinasjonen 1 grad vest, 5, 13 og 19
grader øst så finnes det flere antenne alternativer, men det er
selvfølgelig kun Torodial antenna som gir deg full signal-dekning
uavhengig av hvor langt fra sentrum LNB'ene monteres.

Husk også at mange tunere ikke greier å styre flere enn 4 LNB'er (Canal
Digitals "leietuner" greier bare to).
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Det er når det snør som mest du må ut med kosten, gjerne i tøflene, og
da kan jeg garantere at du ikke gidder å gå på taket.

Har aldri skjønt hvorfor folk tror at de må montere satellitt-antenner
på taket. De ekstra meterne antenna kommer opp mot himmelen kontra en
bakke eller veggmontering har absolutt ingen betydning på avstanden opp
til satellittene der oppe i verdensrommet.

Bare sørg for at antenna har fritt syn mot satellittene.
Bjørn Brox
Terje Henriksen
2006-11-14 16:02:22 UTC
Post by Bjørn Brox
Igjen: Det avhenger av hvor langt nord/syd man bor.
Hos meg butter LNB-holderne i hverandre på 10, 13, 16 og 19 øst, dvs hvor
det bare er tre graders forskjell.
Jeg var ute etter nøyaktige mål, slik at jeg kunne montere hodene inne i
riktig posisjon. Litt kjedelig å gjøre sånt ute i vinterkulda.
Post by Bjørn Brox
Når jeg bare klarer 36 graders spenn i Kongsberg så vil jeg garantere at
du absolutt ikke greier nesten det dobbelte siden du bor så langt nord,
Hva er begrensninga; lengden på antennefeste og reflektor eller horisonten?
Post by Bjørn Brox
heller mindre, og dessuten så kan du sikkert glemme 28 grader øst
(klarer ikke selv Astra 2D kanalene der, bare Eurobird og Astra 2A og 2B
med for det meste reklamekanaler) http://www.lyngsat.com/28east.html
Jeg bor på 30Ø, så jeg tenkte bare at klarer antenna 1V, så klarer den også
61Ø, om den er stilt inn for å ta inn den posisjonen. Du klare kanskje ikke
61Ø hos deg?
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
De anbefaler 2 parabolantenner dersom man skal ta inn 4 satelitter her
oppe. Jeg har brukt en for 3 satelitter og det går fint.
Hvilke tre?
1V, 5Ø og 13Ø.
Post by Bjørn Brox
[...]
Lurer på om ikke min kan konfigureres manuelt i tillegg til fast
programmering på 1, 2, 3 og 4 hoder (Nokia 9902 Mediamaster).
Post by Bjørn Brox
Det er når det snør som mest du må ut med kosten, gjerne i tøflene, og
da kan jeg garantere at du ikke gidder å gå på taket.
Når det snør som mest, er det intet signal å motta. Å sette stigen opp mot
taket og ta en tur opp er fort gjort.
Post by Bjørn Brox
[...]
Jeg har allerede et feste i takmønet. Kommer til å bruke det i første
omgang, men vil kanskje senere montere den medfølgende foten i veggen
nedenfor.
Post by Bjørn Brox
Bare sørg for at antenna har fritt syn mot satellittene.
Det går greit.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Brox
2006-11-14 21:40:19 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Tror ganske enkelt det ikke er mulig, og det hjelper ikke å gi deg måla
mine siden du bor lengre nord.

Uansett: Hvis du får satt opp antenna i riktig vinkel alle veier med
første LNB så er det bare å skyve på plass de andre LNB'ene.

Dessuten ønsker du ikke mer tyngde på antenna før du monterer den.
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Lengden på LNB skinna, men tror de nyeste modellene har lengre skinne
enn den jeg har, men lengden er nok tilpasset størrelsen på skåla, så
jeg tror ikke det er noe å hente.
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Ingen sjanse hvis jeg også skal ha 8 vest.
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
T90 antenna er tung, og vinden kan få godt tak, så jeg ville ha
revurdert akkurat det.

Dessuten har antenna eget stativ, men om du ønsker å feste den på ett
rør så er diameteren på festet bredere enn for andre paraboler så festet
ditt passer neppe.
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
Bare sørg for at antenna har fritt syn mot satellittene.
Det går greit.
Nei, det er vel ingen trær som kommer i veien der du bor :)
Bjørn Brox
Terje Henriksen
2006-11-16 00:12:42 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Er det målbar forskjell mellom satelitt og deg og meg? Fins det kanskje en
formel?
Post by Bjørn Brox
Uansett: Hvis du får satt opp antenna i riktig vinkel alle veier med
første LNB så er det bare å skyve på plass de andre LNB'ene.
Dessuten ønsker du ikke mer tyngde på antenna før du monterer den.
Alt blir likevel satt opp inne; jeg venter ikke med å sette på hodene til
etter at jeg har dratt speilet opp på taket.
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Har nettopp kjøpt min antenne.
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
Jeg bor på 30Ø, så jeg tenkte bare at klarer antenna 1V, så klarer den
også 61Ø, om den er stilt inn for å ta inn den posisjonen. Du klare
kanskje ikke 61Ø hos deg?
Ingen sjanse hvis jeg også skal ha 8 vest.
Vil 61Ø være under horisonten hos deg?
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
[...]
Når det blåser her, er ingen antenne mottakssikker.
Post by Bjørn Brox
Dessuten har antenna eget stativ, men om du ønsker å feste den på ett
rør så er diameteren på festet bredere enn for andre paraboler så festet
ditt passer neppe.
Har kjøpt en overgang anbefalt avleverandøren.
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
Bare sørg for at antenna har fritt syn mot satellittene.
Det går greit.
Nei, det er vel ingen trær som kommer i veien der du bor :)
Bare hus, om jeg monterer antenna for lavt.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Brox
2006-11-16 11:08:40 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
Ingen sjanse hvis jeg også skal ha 8 vest.
Vil 61Ø være under horisonten hos deg?
Som sagt så klarer jeg med min antenne ett 36 graders spenn som vil si
at hvis jeg skal ha inn 8 grader vest slik jeg har så har jeg denne
LNB'en ytterst på skinna i ene enden, og da havner 28 grader øst LNB'en
ytterst i andre enden av skinna.

https://secure.olbort.com/wavefrontier.htm

Jeg kan med andre ord ikke ta inn satelitter lengre øst eller vest enn
dette på grunn av antennas fysiske begrensninger, og det får holde vil
nok de aller fleste si. :)

Plasserer du 1 grad vest ytterst på antenna di så er med andre ord 35
grader øst den mest østlige posisjonen du vil kunne ta inn, - dette
avhenger selvsagt på hvor langt nord/sør man bor.

Med andre ord: Ønsker du de nordiske kanalene på 1 grad vest så kan du
helt glemme å kunne ta inn mer østlige satellitter, spesielt rundt 61
grader øst.

Ønsker du mer så må du kjøpe ett motorisert anlegg, men lang ventetid på
kanalskifte som en bieffekt.

Og forresten: Det er ingen satellitter på 61 grader øst, kun på 60 og 62
grader, og for europa-beamen for disse satelittene så bor du helt i
ytterkant og må sannsynligvis har en større antenne.

Dessuten er det ingen satellitter øst for 28.2 grader som har kanaler
som kan være av interesse for meg og som jeg ikke får inn på andre
posisjoner.

http://www.lyngsat.com/europe.html

http://www.satlex.de/en/wavefrontier-page_1.html

Når det gjelder forhåndsmontering så følger det jo med noen tabeller i
bruksanvisninga, og du kan jo prøve å konvertere dem til din lokasjon.

Jeg flytta en T55 antenne med fire ferdigmonterte LNB'er tidligere i
høst og endte likevel opp med å ta monteringa av LNB'ene på nytt etter å
ha gitt opp å plassere antenna optimalt slik at alle fire passet slik de
var. Hovedproblemet var nok at det ikke var noen LNB i sentrum.

http://www.multilnbdish.com/setupe.htm

Men, som sagt: antenna er tung og du bør nok iallefall vente med å sette
på slavespeilet inntil antenna er kommet på plass.
Bjørn Brox
Terje Henriksen
2006-11-18 09:24:07 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
[...]
Det jeg spurte om var om 61Ø eller deromkring ligger under horisonten for
deg.
Post by Bjørn Brox
Dessuten er det ingen satellitter øst for 28.2 grader som har kanaler som
kan være av interesse for meg og som jeg ikke får inn på andre posisjoner.
Lurer på om det fins noen av interesse for meg, siden jeg ligger lenger øst?
Men jeg kommer neppe til å legge inn flere enn de 4 vanlige, i første
omgang.
Post by Bjørn Brox
[...]
I bruksanvisningen står det at man skal plassere den LNB'en som er nærmest
sentrum gradsmessig sett, i sentrum. I mitt tilfelle blir det 13Ø.
Post by Bjørn Brox
http://www.multilnbdish.com/setupe.htm
Men, som sagt: antenna er tung og du bør nok iallefall vente med å sette
på slavespeilet inntil antenna er kommet på plass.
Jeg klarte å bære hele pakken som kom i posten, så jeg klarer nok å hale
hele antenna opp på taket og tre den over antennefestet.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Håvard Kvålen
2006-11-18 13:06:53 UTC
Post by Terje Henriksen
Det jeg spurte om var om 61Ø eller deromkring ligger under
horisonten for deg.
Denne ligger ikke under horisonten noe sted i Norge (hvis man ser bort
fra fjell).
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Hva slags kanaler er det du er interessert i? Tror det er noen
russiske og noen tyrkiske kanaler man kan få inn, så hvis man er
interessert i det, så kan det sikkert være aktuelt.

Nå er det jo slett ikke slik at fordi man ligger lenger øst, så er det
automatisk lettere å få inn satellitter som ligger langt øst. Dette
avhenger helt av hvordan transponderne er stilt.

- Håvard
Bjørn Brox
2006-11-10 16:34:09 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Quad-hoder har fire uavhengige uttak, og twin har to, og selv om de er
større enn vanlige LNB'er så er det ikke noe problem på T90 antenna.

LNB'ene som du må plassere på LNB stanga like over armene til
slavespeilet kan imidlertid ikke være for dype, men der kan du bruke
LNB'er som heller har kontaktene i bak-kant istedenfor under.

Ett utvalg av LNB'er kan du studere her:
http://home.online.no/~haa-fos/force/lnb/lnboversikt.html

Kan bruke twin-tuner i stua, enkeltuner i hybelleiligheta samt eget
sat-kort i PC'en. Kortdeling kan fikses via nettverket for tunere som
har slik tilkobling, eller ved hjelp av SmartWi.
--
Bjørn Brox