Jeg vurderer å bli TV-slave ...
John Hilt
2010-07-08 13:36:00 UTC
Etter å ha oppdaget at min leilighet har tilgang til et felles
parabolanlegg vurderer jeg å kjøpe TV. Men hvilke kanaler kan jeg regne
med å få inn fra Thor på 1 grad vest, og Sirius på 4,8 grader øst?

Mottageren er en Dream 7020-Si, med innstillinger og tilkoblinger som
jeg ikke forstår særlig mye av. Bruksanvisningen er mer som et bokverk
enn som en enkel brosjyre.

Den lokale parabol-pusheren kan ikke hjelpe meg. Han sier bare:

- Dream er PC, har ikke peiling.

Sveinar Ånes
2010-07-08 14:33:23 UTC
Post by John Hilt
Etter å ha oppdaget at min leilighet har tilgang til et felles
parabolanlegg vurderer jeg å kjøpe TV. Men hvilke kanaler kan jeg regne
med å få inn fra Thor på 1 grad vest, og Sirius på 4,8 grader øst?
I flg. vår venn Google:
http://www.davidata.net/_extra/thor01w.pdf
http://www.davidata.net/_extra/sirius05e.pdf
Post by John Hilt
Mottageren er en Dream 7020-Si, med innstillinger og tilkoblinger som
jeg ikke forstår særlig mye av. Bruksanvisningen er mer som et bokverk
enn som en enkel brosjyre.
Prøv å koble til en pc-skjerm ? Regner med det er HDMI-utgang på boksen
og med overgang til DVI skulle det gå greit.

mvh
Robert Roland
2010-07-08 15:47:37 UTC
Post by Sveinar Ånes
Post by John Hilt
[...]
Denne mottakeren har hverken DVI eller HDMI, hvis jeg husker rett. Den
har dog både composit, s-video og RGB i SCART-kontakten. Vær nøye med
å velge riktig signaltype, for det har stor innvirkning på
bildekvaliteten.
RoRo
Sveinar Ånes
2010-07-08 16:25:14 UTC
Post by Robert Roland
Denne mottakeren har hverken DVI eller HDMI, hvis jeg husker rett. Den
har dog både composit, s-video og RGB i SCART-kontakten.
Stemmer - det var en annen 7020-variant som hadde HDMI.
Da er nok 7020-Si en eldre versjon.
Post by Robert Roland
Vær nøye med å velge riktig signaltype, for det har stor
innvirkning på bildekvaliteten.
Det skal være sikkert. Jeg prøvde Scart bare for å se - fytterakkern.

mvh

Robert Roland
2010-07-08 15:44:15 UTC
Post by John Hilt
Men hvilke kanaler kan jeg regne
med å få inn fra Thor på 1 grad vest, og Sirius på 4,8 grader øst?
Det kommer an på hva du er villig til å betale for. Uten abonnement
får du ikke noe annet enn et par halleluja-kanaler.

Det finnes to aktører som selger parabolkanaler til kunder i Norge:
Canal Digital og Viasat. De selger bare kanalpakker, ikke
enkeltkanaler. De har nettsider med info, men vær oppmerksom på
tvilsom og forvirrende prisinformasjon. Legg også merke til at enkelte
kanaler finnes hos begge leverandørene.

Husk på at NRK-skatten kommer i tillegg til en eventuell kanalpakke.
Det er drøyt kr2400,- i året.
Post by John Hilt
Mottageren er en Dream 7020-Si, med innstillinger og tilkoblinger som
jeg ikke forstår særlig mye av. Bruksanvisningen er mer som et bokverk
enn som en enkel brosjyre.
Når du skaffer deg en av markedets mest fleksible og kraftfulle
mottakere, kan du ikke forvente at bruksanvisningen skal være en enkel
brosjyre. Men den er faktisk minst like enkel å betjene som en hvilken
som helst annen mottaker. Sett deg ned og bla litt i menyene, så
finner du ut av det etter hvert.
Post by John Hilt
- Dream er PC, har ikke peiling.
Den er ikke mer PC enn andre mottakere. Alle sammen har en eller annen
mikroprosessor som kjører en eller annen programvare. Forskjellen er
at Dreambox er helt åpen, slik at du kan installere hvilken
programvare du ønsker. På grunn av denne fleksibiliteten og åpenheten,
er den en favoritt blant dem som vil se på TV uten å betale. Dermed er
den også svært uglesett blant "offisielle" aktører. Det handler altså
om vilje, ikke evne.

Når du kjøper en kanalpakke fra Viasat eller Canal Digital, får du, i
tillegg til programkortet, med en mottaker og en parabolantenne, enten
du vil eller ikke. Kortet er "parret" med mottakeren (i hvert fall hos
Viasat, er ikke sikker på CD), slik at det skal virke i bare denne ene
spesifikke mottakeren, så du er i utgangspunktet tvunget til å bruke
det makkverket du får utlevert. Er du litt fingernem, er det likevel
fullt mulig å få kortet til å virke på Dreamboxen din. Unntaket er
Viasats HD-sendinger, men din mottaker kan ikke vise HD likevel, så
det er ikke noe tema for deg. Ta en titt på forumet på www.digsat.net
for masse info. Der kan du også laste ned alternativ (uoffisiell)
programvare hvis du vil.
--
RoRo