Get ha ha
Thomas Skogestad
2007-10-08 16:48:31 UTC
* Thomas Skogestad

| Smartcall, som eies av Get, har tilbud om digital kabel-TV fra
| hovedkonkurrenten Canal Digtal? Det var jo et interessant forretningsopplegg.

Her er to andre hovedkonkurrenter som samarbeider:

«Viasat og Canal Digital har inngått en avtale som har til hensikt å sikre
distribusjon av de fem mest sette tv-kanalene i Norge på begge
satellittplattformene.

TV 2 kan tape millioner
Avtalen innebærer sannsynligvis at prisen for rettighetene til å sende TV 2
via satellitt vil gå betydelig ned. Canal Digital har betalt dyrt, anslagsvis
100 millioner kroner, for å sikre seg enerett til å tilby TV 2 i sine
parabolpakker.»

Historisk parabolavtale
Konkurrentene Canal Digital og Viasat skal samarbeide.
http://www.na24.no/propaganda/media/article1375736.ece
(08.10.07 12:25, ny 08.10.07 13:10)

(Det fremgår ikke hvordan samarbeid mellom CD og Viasat medfører at Viasat
skal sende TV 2-kanaler. Skulle tro at det er et «samarbeid» mellom Viasat og
TV2 som skulle til for at noe slikt skulle kunne gjennomføres.)

De er kanskje bare blitt enige om at CD ikke skal kreve eksklusivitet:

«-- Vår toårige avtale med TV 2 er slutt, og vi er blitt invitert til å by på
en ny. Det samme er DTH-distributøren Viasat. Nå har både vi og Viasat blitt
enige om å by på TV 2 på en ikke-eksklusiv basis, sier administrerende
direktør i Telenor Broadcast, Stig Eide Sivertsen, til Kampanje.»

Toppsjef Stig Eide Sivertsen i Telenor Broadcast sier til Kampanje at prisen
for å ha TV 2 eksklusivt på Canal Digital ble for høy.
http://www.kampanje.com/medier/article165191.ece
(Publisert: 08.10.2007 - 13:01 Oppdatert: 08.10.2007 - 15:47)

TVNorge distribueres bare av CD via satellitt:
«- Våre eier ProSiebenSat1 har en avtale med Canal Digital i Norden. Om denne
avtalen vil få noen praktiske konsekvenser for oss er for tidlig å si, men
hvis den gjør det er det selvfølgelig hyggelig. Vi har en god dekning i dag
gjennom vårt samarbeid med lokal-tvstasjonene, men det er noen vi ikke når,
sier [TVNorge-sjef Morten] Aass.

Han sier TVNorge kan få økte inntekter hvis de kommer med på
Viasat-plattformen.

- Ja, det er innholdet vårt vi lever av og det er verdifullt. Men noe stort
løft tror jeg ikke på, vi har en god dekning i dag, sier Aass.»

Kan løfte TVNorge og TV3
http://www.na24.no/propaganda/media/article1376289.ece
(08.10.07 15:56, ny 08.10.07 15:57)

«Betyr det at TV3 blir å finne på Canal Digital?»
(det skal det forhandles om)
Tv-rivaler går sammen i TV 2-kampen
Viasat og Canal Digital går sammen om å tilby landets fem største tv-kanaler
ikke-eksklusivt. Det betyr slutten for Canal Digitals eksklusive TV 2-avtale.
http://www.kampanje.com/medier/article165153.ece
(Publisert: 08.10.2007 - 11:48 Oppdatert: 08.10.2007 - 15:44)

Thomas Skogestad
--
As the Fall Season Arrives, TV Screens Get More Cluttered: Snipes are just the
latest effort by network executives to cram promotions onto television
multitasking. http://www.nytimes.com/2007/09/24/business/media/24clutter.html
Dag-Erling Smørgrav
2007-10-09 22:55:21 UTC
Post by Thomas Skogestad
(Det fremgår ikke hvordan samarbeid mellom CD og Viasat medfører at Viasat
skal sende TV 2-kanaler. Skulle tro at det er et «samarbeid» mellom Viasat og
TV2 som skulle til for at noe slikt skulle kunne gjennomføres.)
CD og Viasat vil la være å by mot hverandre for eksklusiv tilgang til
TV2.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Lars-Erik Østerud
2007-10-09 22:57:54 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
CD og Viasat vil la være å by mot hverandre for eksklusiv tilgang til
TV2.
Tro om dette er noe de har måttet gjøre for å konkurrere med RiksTV
som jo kan tilby BÅDE TV2, TVNorge og TV3 (noen ingen av dem kan)?
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605
Bjørn Brox
2007-10-10 07:10:23 UTC
Post by Lars-Erik Østerud
Post by Dag-Erling Smørgrav
[...]
Men er det inngått noen avtaler da?

Slik det ser ut foreløpig så er Canal Digital straks uten TV2
rettigheter, og så skitten kanalkrigen har vært hittil så blir jeg ikke
overrasket om Viasat svikter en slik "avtale".

Jeg er selv en av dem som nesten ble lurt av CD's Norgespakke reklame,
der jeg tenkte: Endelig en pakke med alle de norske kanalene, den må jeg
ha...
Bjørn Brox
Thomas Skogestad
2007-10-10 11:42:17 UTC
* Bjørn Brox

| Jeg er selv en av dem som nesten ble lurt av CD's Norgespakke reklame, der
| jeg tenkte: Endelig en pakke med alle de norske kanalene, den må jeg ha...

Jeg så også den (på et busskur tror jeg, muligens så jeg den ekstra nøye
fordi jeg syklet og stoppet i skuret fordi det regnte) og tenkte med en gang
at nå hadde de lansert en pakke med kun de norske kanalene de tilbyr, altså
ikke TV 3 eller noe slikt... Jeg lar meg sikkert lure eller forvirre av andre
ting, men ikke av dette. Jeg syns det var en ganske klar reklame, men kanskje
fordi jeg er måtelig mer interessert i satellitt-kanalutvalg enn den gjengse
nordmann med kabel (og uten parabol).

Thomas Skogestad
--
Felles reklame-front mot RiksTV. Canal Digital, Viasat og Get drar i gang en
felles annonsekampanje mot konkurrenten RiksTV. Beskyldningene om dårlig
http://www.kampanje.com/reklame/article163507.ece
Thomas Skogestad
2008-01-09 19:45:40 UTC
* Thomas Skogestad

> [...]
| at nå hadde de lansert en pakke med kun de norske kanalene de tilbyr, altså

Men pakken inneholder jo ikke alle norske kanaler CD tilbyr. TV 2 Filmkanalen
mangler.

Høstkampanje: Fri standard installasjon og fri etablering.
Komplett parabolanlegg. Velg mellom Norgespakken, Family eller Entertain.
http://www.canaldigital.no/templates/generalarticle____23086.aspx
(«Fri installasjon forutsetter at du bor i et område som dekkes av godkjent
installatør. I de tilfeller hvor dette ikke er mulig, dekker vi inntil 1000
kroner av installasjonskostnaden. Tilbud om fri installasjon varer til og med
31. desember 2007.»)

NORGESPAKKEN
http://www.canaldigital.no/templates/product____4145.aspx
Inneholder: NRK 1 (også alle distrikssendingene), 2 og 2 + Super, TV 2, Tv 2
Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TVNorge, FEM. Og noen radiokanaler.

Bestill nytt parabolanlegg med fri installasjon
http://www.canaldigital.no/templates/formpagewide____22138.aspx

Norgespakken koster 50 kroner måneden.

Totalpriser

Priser Norgespakken
Komplett Norgespakke-parabol 1
Standard installering (vilkår) 0
Fakturagebyr (ved avtalegiro) 0
Etablering 399
Månedlig pakkekostnad 50 kr = 600 [Family: 229 = 2 748; Entertain: 411 = 4 932]
Kortavgift (199,50 pr kvartal) 798

Totalt første året 1 798 [Family: 3 946; Entertain: 6 130]

(Forskjellen på Family og Entertain er at Entertain inneholder Canal+ og du
får noen ekstra Discovery-kanaler. Er det ikke mulig å velge mellom kun
Canal+ sport eller kun film hvis man har parabol?)

HD ikke tilgjengelig for Norgespk. (Ellers koster HD-mottaker 990 kr.)

Det er 12 månders avtaleperiode for bestilling av parabolanlegg og
parabolpakker hos Canal Digital.

http://www.canaldigital.no/templates/formpagewide____22138.aspx
--
Thomas Skogestad
TV 2 tapte parabolklage (09.01.08)
Konkurransetilsynet mener «parabolkameratene» har lov til å samarbeide.
http://www.na24.no/propaganda/media/article1527799.ece
Dag-Erling Smørgrav
2007-10-10 08:00:29 UTC
Post by Lars-Erik Østerud
Post by Dag-Erling Smørgrav
[...]
RiksTV er ikke først ute med å tilby alle tre. Get (tidl. UPC
(tidl. Janco)) har hatt alle tre så lenge de har vært på lufta.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Thomas Skogestad
2007-10-10 11:41:39 UTC
* Dag-Erling Smørgrav

| RiksTV er ikke først ute med å tilby alle tre. Get (tidl. UPC
| (tidl. Janco)) har hatt alle tre så lenge de har vært på lufta.

Vel, de hadde neppe TV3 helt i begynnelsen, for det satte kulturminister
Hallvard Bakke (Ap) ned foten for. Men er det noen kabelnett som ikke tilbyr
TV 2, TVNorge eller TV3? At de mangler noen av nisjekanalene TV 2 tilbyr kan
jeg tenke meg, men de tre kanalene er vel blant de mest utbredte på kabel.
Canal Digital (tidligere Telenor Avidi (tidligere TBK kabel-tv)) har
ihvertfall alle tre, og de har for tiden felles kanaltilbud over hele landet
(i det minste grunnpakken).

TV3 begynte sendingene 31. desember 1987 (da hadde jeg bodd noen måneder i
Trondheim, og der vi bodde da var det ikke kabel-tv -- ja, det var til tider
en ganske røff barndom, andre i klassen min hadde kabel-tv).

Men Norsk Kabel TV A/S i Nittedal ga blaffen i manglende konsesjon og sendte
kanalen til 4000 kunder (og 15 000 seere) i Nittedal og Skedsmo. Ah. Janco
sendte hele syv minutter av TV3 nyttårsaften 1987, du husker kanskje det?
(Aftenposten morgen og aften 5. januar 1988)

Han bakket ikke ut før mandag 11. januar 1988. Men han hadde ikke endret syn.
(NTB 11. januar 1988)

Bakkes begrunnelse for å nekte distribusjon av TV3 synes ... ikke å være noe
særlig av en begrunnelse. De sender fra utlandet og de sender reklame
nordmenn kan ha interesse av.

«I en pressemelding heter det: "Departementet viser til at sendingene skal
finansieres ved reklame, og at de i hovedsak skal rettes mot seere i Norge,
Sverige og Danmark. Kulturminister Hallvard Bakke viser forøvrig til at det i
Europarådet arbeides med en konvensjon om fjernsynssendinger. Der vil det bli
forbud mot å tillate sendinger med reklame som direkte henvender seg til
seere i et annet land."» (Aftenposten 28.11.1987)

BonusTeitIspell: Skrev kulturmister, ispell ville rette det til kultur mister
eller kultur-mister. Google har fanget opp dette og vil rette "kulturmister"
til kulturminister (i det minste med engelsk Google). (36 treff for
kulturmister, 783 000 for kulturminister.)
Thomas Skogestad
Dag-Erling Smørgrav
2007-10-10 12:21:39 UTC
Post by Thomas Skogestad
[...]
Poenget er at TV3 sender fra utlandet utelukkende for å omgå norske
regler for TV-reklame. Derfor er TV3 den eneste "norske" kanalen som
avbryter programmer med reklame, og som viser reklame for hasardspill og
reklame rettet mot barn.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Thomas Skogestad
2007-10-10 12:54:31 UTC
* Dag-Erling Smørgrav

> [...]
| regler for TV-reklame. Derfor er TV3 den eneste "norske" kanalen som
| avbryter programmer med reklame, og som viser reklame for hasardspill og

Du så kanskje aldri på TV3 da de begynte og la ikke merke til hvor svenske de
var?
Thomas Skogestad
Dag-Erling Smørgrav
2007-10-10 13:41:27 UTC
Post by Thomas Skogestad
Du så kanskje aldri på TV3 da de begynte og la ikke merke til hvor
svenske de var?
Jeg fikk ikke kabel før i 1992, men det forandrer ikke det faktum at TV3
sender fra England for å omgå norske (og sikkert også svenske) regler om
TV-reklame.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Karl Halvorsen
2007-10-17 09:28:44 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Jeg fikk ikke kabel før i 1992
Jeg husker da TV3 var ferske i Norge, de hadde et DIGERT
3 tall i høyre hjørne som dekket et enormt areale av skjermen.
Det var jo nesten umulig å se på kanalen.
Logoen inneholdt de skandinaviske flaggene + 3 tallet.