Kvalitet og Vertikal polarisasjon
Olav Kvittem
2007-11-22 21:32:16 UTC
Under snøvær så opplever jeg at signalet svekkes pga snø foran/på LNB
antar jeg.
Det rare er at det ser ut til å ramme vertikalt polariserte kanaler verre
enn horisontale.
Hva kan årsaken være til dette ?

satelittmottakere har 2 bokstaver som karakteriserer signalet :
S og Q som begge normalt ligger mellom 70 og 80% og gir godt bilde og god
lyd.

Canal+ sport 71 15 greit bilde - spraking av og til i lyd
NRK 15 2 nesten ikke bilde

Noen forslag til tolking av S og Q ? (dette er en Kaon KsC-570HCO, men
håndboka tier på feltet)
S : signal styrke ?
Q : Quality - hva slags mål er det ?

Olav
Asle Bjerva
2007-11-22 22:00:17 UTC
Post by Olav Kvittem
[...]
Jeg hadde problem med snø på LNB, men det ble sterkt avhjulpet med en "LNB
paraply" et stk plexiglass i bue over de 4 LNB'ene.
En vill teori på forskjell i signal:
Det vannrett polariserte signalet skal enøfnuggene passere gjennom kort tid,
mens det vertikal polariserte belhoder snøfnugget mens det daler ned ?
Ellers kan en jo se forskjell i kvalitet på uplink når det er uvær over
Nittedal.
AsleB;Oslo
Arthur Engh
2007-11-24 19:50:14 UTC
Post by Asle Bjerva
Post by Olav Kvittem
[...]
Hos meg ble det også mye bedre med paraply. Jeg tror det kommer av at
området like foran LNB'en der signalet er sterkest fokusert holdes rent
for snø og regn som kan svekke det. Etter min erfaring er alltid vertikalt
polariserte signaler svakere enn horisontalt polariserte.

Arthur