Forslag til satelitter?
Terje Henriksen
2007-01-26 19:18:25 UTC
Jeg har 6 hoder som jeg skal montere på min torodialantenne (4 hoder følger
med pakken, og så har jeg fått 2 ekstra med mitt Viasat+ abonnement. De 2
siste har 4 utganger). Har dere noen forslag til hvilke satelitter jeg bør
ta inn i tillegg til de vanlie Thor, Sirius, Hotbird og Astra? Jeg befinner
meg på 30Ø på landjorda.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Otto Gebhardt
2007-01-26 22:34:33 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
Litt off topic.

Men du burde komme deg ut litt. Du har godt av litt frisk luft ;-) Tror
du får for mange inntrykk fra internet, og tv.
--
Mvh.
Otto Gebhardt

This message will self-destruct in 10 seconds...
Terje Henriksen
2007-01-27 07:28:03 UTC
Post by Otto Gebhardt
Post by Terje Henriksen
[...]
Akkurat nå har jeg ikke tid til å gå ut. De som fremdeles, etter denne
opplysningen vil hevde at jeg må komme meg mer ut, vil jeg erklære som
utilregnelige. Inntrykk fra TV og internett hjelper folk å finne sannheten.
Det erdu kanskje ikke interessert i? Det gjelder imidlertid også å sile ut
løgnene som presenteres i massemedia, f.eks. løgnene om arvelighet og
sykdomsfremkallende gener.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Per W.
2007-01-27 08:55:38 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Otto Gebhardt
Post by Terje Henriksen
[...]
Her har vi jo forklaringen på at du er så rar som det du gir uttrykk for, du
tror jo på alt som vises på TV og som finnes på nett, ja ja, stakars deg.
Ingen som i oppveksten som har prøvd å forklare deg at man kan ikke tro på
alt på TV ??

/Per W.
Terje Henriksen
2007-01-27 17:40:04 UTC
Post by Per W.
[...]
Hvor har du den konklusjonen fra; jeg skrev jo det motsatte over, nemlig
at man ikke skal tro på alt.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Svein Saure
2007-01-27 18:24:58 UTC
Post by Per W.
Post by Terje Henriksen
Post by Otto Gebhardt
Post by Terje Henriksen
[...]
Hva er det som er så jævla spesielt med deg, at du kan tillate deg å "drite"
ut dine meddebattanter i omtrent hver eneste gruppe du deltar på ? Du er
jaggu meg den eneste "stakkar'n" jeg har oppdaget her, og på bakgrunn av
dine mange, og som oftest totalt irrelevante innlegg, må jo _din_ oppvekst
være et eldorado for de som forsker på slikt.

Hvorfor svarer du på disse innleggene når det du skriver overhode ikke har
noe med det folk spør om å gjøre ?

Svein
Per W.

/Per W.
Bjørn Bakke
Ahhh...det forklarer alt. Vi lot oss lure til å tro ar Per W vare en MANN.
Maarit Mantila Hanssen
2007-01-27 09:17:39 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
Får du inn TV2:s nye nyhetskanal. Vi klarer bare ikke å finne den med Thor.
Terje Henriksen
2007-01-27 17:42:49 UTC
Post by Maarit Mantila Hanssen
Post by Terje Henriksen
[...]
Har ikke søkt, og nå får jeg ikke inn noesomhelst, for nå er det
snestorm fra nord ute, og en masse sne har pakket seg rundt
parabolhodet. Har måkka sne bak huset, på verandaen og foran huset i
dag; foran huset tilogmed 2 ganger.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Per W.
2007-01-27 23:00:11 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
Det er nok ikke bare parabolhodet som er nedsnødd der i gården.

/Per W.
Terje Henriksen
2007-01-28 19:33:54 UTC
Post by Per W.
[...]
Du klarer ok å bli nedsnødd uten sne tilogmed.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Brox
2007-01-27 20:15:28 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
Du må nesten bare sjekke lista som du finner på for eksempel
http://www.lyngsat.com/
http://www.satcodx.com/nor/
http://no.kingofsat.net/

Det er ingen andre enn deg selv som kan avgjøre om de forskjellige
satellittene sender noe du har interesse i å ta inn, og ikke minst om du
har utstyr som greier det.

Selv har jeg 10 LNB'er på min T90 og de er satt opp på samme måte som er
skissert her:
http://home.online.no/~haa-fos/force/diseqs.html

Eneste forskjellen er at jeg for det meste har twin og quad LNB'er slik
at jeg kan koble opp til 4 tunere til (to til stuen for twin-tuner, en
til sat kort i PC'en og en tuner i hybelleiligheta).

Utover disse ti posisjonene har jeg ikke sett at det er noen andre
posisjoner som kan interessere meg.

Du som bor så lang nord og øst kan neppe bruke samme lista, - det kan
bli problemer nok i å ta inn de fire standard posisjonene, 1 vest, 5,
13, 19 og 28 øst.

Imidlertid så er det sannsynlig at du kan ta inn flere østlige
satellitter enn meg, men det er vel mest jalla kanaler på språk man ikke
forstår samt at det brukes kodesystemer som du ikke har utstyr for
(f.eks de russiske kanalene).
Bjørn Brox
Terje Henriksen
2007-01-28 19:38:18 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
[...]
Takk for tipset.
Post by Bjørn Brox
Du som bor så lang nord og øst kan neppe bruke samme lista, - det kan
bli problemer nok i å ta inn de fire standard posisjonene, 1 vest, 5,
13, 19 og 28 øst.
Neida, de glir glatt inn på den gamle, normale parabolen. Ser også at
naboen, med en mondre antenne, tar inn disse.
Post by Bjørn Brox
[...]
Vi får se; har montert baksida av torodial-parabolen. Nå gjenstår bare
forsida.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Terje Henriksen
2007-02-25 19:40:56 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by Bjørn Brox
[...]
Har du forresten sett denne?

http://www.satlex.org/no/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.5&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=-22.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=W&location=&la=69%2C6947&lo=30%2C0076&country_code=no

Ved å bruke denne kan alle hodene og tilltinga på toridal-antenna monteres
ferdig inne. Håper den er for samme antenna som jeg har. På den står det
"Maximum Digital Technology". Ifølge den sida nevnt over, har antenna
mulighet til å motta et spenn på 70 grader av satelitter.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
69:41:41N 30:00:28E
Bjørn Brox
2007-02-25 21:58:16 UTC
Terje Henriksen wrote:
Post by Terje Henriksen
[...]
Har som sagt antenna, og kan bare si med en gang: Det er stor forskjell
mellom teori og praksis.

28 øst til 8 vest er mitt "spenn".
Bjørn Brox
Terje Henriksen
2007-02-26 12:00:30 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by Terje Henriksen
[...]
Kan hende at din antenne er annerledes. Tabellen gir ihvertfall rom for 70
graders spenn. Går man ut over 70 grader, får man feilmelding. Skal prøve
meg på 22 vest til 28 øst for å se om det går.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
69:41:41N 30:00:28E
John Thyholt
2007-02-26 17:23:10 UTC
Post by Bjørn Brox
28 øst til 8 vest er mitt "spenn".
Hva vil du si er "spennet" her i Trondheimstraktene på en T90 da?
Og hvilke satelitter ville du ha satset på hvis du hadde 8 hoder å ta i
bruk?

Mvh
John Thyholt
Bjørn Brox
2007-02-26 20:18:51 UTC
Post by John Thyholt
Post by Bjørn Brox
28 øst til 8 vest er mitt "spenn".
Hva vil du si er "spennet" her i Trondheimstraktene på en T90 da?
Vet ikke.

Antenna jeg har er første utgaven, så noe kan ha blitt endret, blant
annet måtte festet endres for å kunne brukes lengre nord.
Post by John Thyholt
Og hvilke satelitter ville du ha satset på hvis du hadde 8 hoder å ta i
bruk?
Det jeg har er:
8v, 5v, 1v, 5ø, 10ø, 13ø, 16ø, 19ø, 23ø og 28ø

Utover dette tror jeg ikke det er noe av interesse, har kanaler som man
får inn på andre posisjoner, eller er satellitter som har en footprint
som ikke dekker Norge.

http://www.lyngsat.com/
http://no.kingofsat.net/
http://www.satcodx.com/nor/
Bjørn Brox
VNilsen
2007-01-28 17:50:12 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
jeg vet bare at Satelitt er noe forbasket søl. Et regnskyll og justeringer
på til. Nope, jeg tar til takke med kabel.
--
V. Nilsen

"Yeah, that's right, or we'll tie you to a tree,
f*** you in the ass while we jerk you off. Show you what we
really do to perverts around here!"
Per W.
2007-01-28 18:12:27 UTC
Post by VNilsen
Post by Terje Henriksen
[...]
Du må feste det skikkelig da vet du.

/Per W.
VNilsen
2007-01-28 23:07:04 UTC
Post by Per W.
Post by VNilsen
Post by Terje Henriksen
[...]
Den VAR festet skikkelig, men justeringer måtte til til stadighet. Ikke
bare det men om det snødde så var bildet skikkelig labert. Bytta kjappt
til kabel gitt. Billigere, mindre styr, bedre bilde, bedre kanaltilbud
osv.

Erik J. Helgesen
2007-02-03 10:20:51 UTC
Post by VNilsen
Post by Terje Henriksen
[...]
En regnskyll? Gode gud, det må ha vært en regnskyll av bibelske
proporsjoner. Her på berget har det vært regn og storm de siste par
månedene, men signalene via parabolen(e) er klare og fine.

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.
. . . . . . . . . . . . .
Let a man overcome anger by love, evil by good,
the greedy by liberality, the liar by truth.
-- Buddha
VNilsen
2007-02-09 19:20:03 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Post by VNilsen
Post by Terje Henriksen
[...]
Hallo, jeg bor i Ohio. Et regnskyll her er hva man kaller stormbyger i
Norge.:-)

Poenget er at dersom det regner hardt eller snør for den sakes skyld så
snør det ofte på TV skjermen også.

Terje Henriksen
2007-02-10 06:30:33 UTC
Post by VNilsen
Hallo, jeg bor i Ohio. Et regnskyll her er hva man kaller stormbyger i
Norge.:-)
Har opplevd litt kraftigere regnskyll der, ja.
Post by VNilsen
Poenget er at dersom det regner hardt eller snør for den sakes skyld så
snør det ofte på TV skjermen også.
Jeg har lagt merke til at så snart det sner i USA, så kaler de det
"snowstorm" selv om det bare er laber bris med kraftig snefall.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
VNilsen
2007-02-11 19:12:52 UTC
Post by VNilsen
[...]
Tja, de bryr seg lite om regnet som faller, selv om disse regnbygene ofte
er førti ganger værre enn den kraftigste snestormen de opplever om
vinteren. Spesiellt her i Ohio. Forrige uke lå det fem cm snå på
gressplenene mens gatene var totalt uten et snøfnugg. Hva skjedde? Jo,
skolene ble avlyst i to dager. Ganske merkelig.

Terje Henriksen
2007-02-12 09:18:05 UTC
Post by VNilsen
[...]
Kan de ha troddd at det hadde regnet heroin?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Erik J. Helgesen
2007-02-03 10:20:52 UTC
On Fri, 26 Jan 2007 20:18:25 +0100, "Terje Henriksen"
Post by Terje Henriksen
[...]
Det er mulig du er for langt nord for Astra 28 øst, men den anbefales
dersom du er interessert i britiske kanaler (BBC og ITV).

http://www.astra2d.com/norway.htm

-- Buddha
Terje Henriksen
2007-02-05 08:49:37 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
Astra 28 Øst er jo nesten rett sør herfra, så den vil det ikke være
problemer å få inn, dersom jeg ikke velger å ta inn noen som ligger for
langt vest slik at toridialantenna må skråstilles så mye at den ikke kommer
innenfor dekningsrektangelet.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Bjørn Brox
2007-02-05 11:47:18 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
Når det gjelder Astra 2D så er det ikke plasseringa som er problemet,
men at denne satellitten har sine transpondere/sendere rettet
konsentrert mot storbritania. Du kan sammenligne det met at satellitten
har en lyskaster som kun lyser opp storbritania.

Selv ikke jeg som bor "nærme", i Kongsberg får inn denne satellitten på
min T90.
Får derimot inn tonnevis med åpne reklamekanaler fra de andre
satellittene på denne posisjonen.
--
Bjørn Brox