Signal til to tunere -- twin-LNBer eller "splitting" av signalet?
Erik J. Helgesen
2007-01-03 17:30:17 UTC
Har en parabolantenne med fire LNBer, samt en 4-veis DiSEqC-switch.
Kabelen fra switchen går inn i stua.

Hva om jeg skulle ønske å koble en TV i kjellerstua opp mot den
samme parabolantenna (primært for å få inn alle gratiskanalene)?
Fire twin-LNBer og en ekstra 4-veis switch skulle vel gjøre susen,
men er dette den eneste måten å gjøre det på? Er det mulig å bruke
en eller annen anretning som "splitter" signalet fra switchen (og da
kun legge en ny kabel til kjellerstua), slik at jeg kan bruke de
"vanlige" LNBene og switchen jeg allerede har? Eller vil signalet
da bli for dårlig?

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.
. . . . . . . . . . . . .
Let a man overcome anger by love, evil by good,
the greedy by liberality, the liar by truth.
-- Buddha
Bjørn Brox
2007-01-03 20:55:51 UTC
Post by Erik J. Helgesen
[...]
En paraboltuner kommuniserer aktivt med både switchen og LNB'ene for å
sette parametre slikt som å velge hvilken LNB som skal brukes på
switchen, høyt eller lavt frekvensbånd samt vertikal eller horisontal
polarisering.

Det sier seg selv at hvis du bare setter på en kabel-splitter så vil de
to tunerne ødelegge for hverandre hvis de begge ikke er stilt inn på en
kanal som bruker de samme innstillingene.

Du kan bruke en priority-switch - noen tunere har en slikt innebygget,
men en LNB utgang for å kunne koble til en tuner nummer to, men da kan
du kun bruke en tuner ad gangen eller måtte se på kanaler innen samme blokk.

Det enkleste er derfor twin LNBer med egen switch til hver tuner, og
tunerne kan da jobbe helt uavhengig av hverandre.

Du må imidlertid være nøye på at du kjøper switcher som har høy
isolasjon. - For min del er det bare Spaun DiSEqC switcher som duger.

Billige, dårlig isolerte switcher velger bare hvilken LNB inngang som
skal få matestrøm - ikke stenger for signaler fra de andre, risikerer
dobbelt signal inn hvis den andre tuneren mater en av de andre LNB'ene
med strøm.

Har selv en Torodial 90 med 10 LNB'er, hvorav fem er twin og en er quad
og kan koble til fire tunere, der en av dem tar inn alle 10 posisjonene
ved hjelp av to-nivås switcher.
Bjørn Brox
Erik J. Helgesen
2007-01-03 22:58:05 UTC
Post by Bjørn Brox
[...]
Jeg har sett at det finnes 2-veis switcher med høy isolasjon, men hva
med 4-veis switcher med høy isolasjon? Finnes det slike? Er de mye
dyrere enn en "vanlig" 4-veis switch?

-- Buddha
Bjørn Brox
2007-01-04 07:20:19 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Post by Bjørn Brox
[...]
Du kan regne med at de fleste switcher idag har høy isolasjon, men pris
bestemmer nok litt av det.

Anbefaler som sagt Spaun switcher da det var det eneste som fungerte
helt feilfritt på Force tunere, men denne produsenten merker ikke sine
switcher som hi-iso ganske enkelt fordi det er en selvfølge at de er det.

http://www.spaun.de/html/weichen___relais__generatoren.html

Hvorvidt du skal ha to eller fireveis switch kommer jo an på om du skal
koble til to eller fire LNB'er.

Har du en Canal-Digital lobotomert tuner så takler den bare to LNB-er så
valget er greitt.
Bjørn Brox
HJK
2007-01-04 18:11:12 UTC
Post by Bjørn Brox
Har du en Canal-Digital lobotomert tuner så takler den bare to LNB-er så
valget er greitt.
Det gjelder MediaHigway mottagere og ikke mottagerene Canal Digital har
levert de siste par årene.
CDC-7000ST,CDC-5000S, CDC-5050S osv. har ingen problemer med 4-LNB'er.

Jeg har satt opp en CDC-7000ST for en bekjent og da kjøpte jeg 3 ekstra LNB+
switch
på Biltema og det fungerer veldig bra siden mottageren kan gjøre free to air
søk på de 3 andre
posisjonene og da blir det minimalt med "søppel" i kanallistene.
John Roger Johansen
2007-01-04 10:47:14 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Post by Bjørn Brox
[...]
Er i samme situasjon og har nylig kjøpt et par slike:

http://www.satelitt1.no/product_info.php?cPath=133_40_56&products_id=66

Har ikke fått prøvd de ennå, men håper de duger til formålet. De koster
100,- mer per stk i forhold til den vanlige typen.

De billigste Twin LNB'ene fant jeg på Komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313854

Håper de duger også.

John Roger
Bjørn Brox
2007-01-04 17:27:42 UTC
Post by John Roger Johansen
Post by Erik J. Helgesen
Post by Bjørn Brox
[...]
Ser greie ut.
Post by John Roger Johansen
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313854
Håper de duger også.
Well, hvis du ser etter så er de ikke twin LNB'er for den har fire utganger.

Hva det egentlig er er vanskelig å si - om det er quad (for tilkobling
av fire tunere) eller quatro (for kabel-TV distribusjon) er veldig
vesentlig å vite, men uansett så er de veldig billige.

Det står quad i teksten, men da pleier det å være fokusert på at det kan
tilkobles flere tunere, så jeg ville ha dobbeltsjekket.
Bjørn Brox
John Roger Johansen
2007-01-05 14:45:22 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by John Roger Johansen
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313854
Håper de duger også.
Well, hvis du ser etter så er de ikke twin LNB'er for den har fire utganger.
Det står 'Bilde avviker, har kun to LNB utganger' så jeg satser på at
det er Twin.
Post by Bjørn Brox
Hva det egentlig er er vanskelig å si - om det er quad (for tilkobling
av fire tunere) eller quatro (for kabel-TV distribusjon) er veldig
vesentlig å vite, men uansett så er de veldig billige.
Tviler på at Komplett selger Quatro-utgaver. Hvis jeg får Quad for 300,-
så gjør ikke det meg noe.

John Roger
Bjørn Brox
2007-01-05 17:47:26 UTC
Post by John Roger Johansen
Post by Bjørn Brox
[...]
De leser tydeligvis news, for det det sto ikke der når jeg skrev
kommentaren (tror jeg).

Får håpe at de også retter opp produktbeskrivelsen for der står det
fortsatt quad...

Produktbeskrivelse: Triax Universal Quad LNB TQD 001 - satellittantenne

Imidlertid kan jeg trøste deg med at "Produsentens varenr.: 300435" er
riktig, så nå kan de på Komplett rette opp resten, for her er riktig
bilde og teknisk info:

http://www.triax.com/AntennaSystems/LNB.aspx?productId=%7BA4EA982B-BD5F-4D95-B9CC-C0959A96EBFE%7D&Tab=0

Det er ellers litt drøyt at de kaller produktet en satellittantenne også...
Bjørn Brox
HJK
2007-01-07 15:32:13 UTC
Post by Bjørn Brox
[...]
Det er egentlig i LNB selve antennen befinner seg. Parabolen er kun
reflektor ;-)
Bjørn Brox
2007-01-07 15:40:58 UTC
Post by HJK
Post by Bjørn Brox
[...]
Joda, reint teknisk har du rett, - er du dyktig nok kan du lage din egen
reflektor, men jeg tenkte mer på det folkelige navnet, - men folk kaller
også LNB'en for parabol-hodet uten at webshoppene bruker det navnet.
Bjørn Brox
Erik J. Helgesen
2007-03-20 11:53:44 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Det blir nok to høyisolerte switcher, og fire twin-LNBer. Da blir det
litt dyrere enn jeg hadde regnet med, men skitt au. Slikt må man jo ta
seg råd til. :-)

Men her kommer et nytt spørsmål: I dag tar jeg inn 1V, 13Ø, 19Ø og
28Ø. Jeg kuttet ut 5Ø (Viasat) da jeg måtte ha to tunere. Men nå
vurderer jeg å skaffe meg Viasat igjen, muligens sølvpakken. Da får
jeg naturligvis en ny tuner, men vil ordne meg med CAM for å ta inn
kanalene på "hovedtuneren". Må selvfølgelig legge egen kabel til
Viasat-tuneren, men vil også ha en twin-LNB på 5Ø slik at jeg kan
legge den inn på switchen.

Men hvordan ordner man det med fem LNBer inn på en høyisolert 4-veis
switch? Må jeg bruke en høyisolert 2-veis switch på den ene inngangen
på den høyisolerte 4-veis switchen? Jeg har hørt om 8-veis switcher,
men er de høyisolerte?

-- Buddha
Bjørn Brox
2007-03-20 13:48:44 UTC
Post by Erik J. Helgesen
[...]
For å takle 10 LNB'er slik jeg har så må du ha switching i to nivåer,
med hver sin type switcher (committet og uncommittet) som lytter på hver
sin klasse av DiSEqC kommandoer, samt selvfølgelig en tuner hvor du kan
sette to-nivås switching.

Jeg har noe lignende som dette:

http://home.online.no/~haa-fos/force/diseqs.html

Du får også kjøpt multi-input switcher hvor disse to nivåene er innbygget.

Når det gjelder høy isolasjon så er det etterhvert ikke noe problem, -
ser at til og med Biltema switchene har det.
Bjørn Brox
Paul