mottakarane til Canal Digital
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2010-01-15 19:32:15 UTC
Klarer mottakarane frå Canal Digital å signalera biletformat (her medrekna
på scart-kabelen, det er ikkje alle som har hd enno, men hd er jo òg
interessant..), slik at ein moderne tv kan veksla mellom 4:3 og 16:9
automatisk?

Jardar
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2010-01-16 12:04:29 UTC
Og klarer slike mottakarar å ta imot noko frå andre satellittar og
lagra desse kanalane på eigne lister for kvar satellitt?

Jardar
Sveinar Ånes
2010-01-16 13:03:17 UTC
"Jardar "Eggesbø" Abrahamsen" skrev i nyhetsmeldingen
Post by Jardar Eggesbø Abrahamsen
[...]
Jeg har HD-PVR (parabol) og den skifter automatisk.
Bruker kun HDMI - ikke prøvd scart.

mvh
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2010-02-15 17:22:36 UTC
Post by Sveinar Ånes
[...]
Eg må nesten spørje: Kva slags tv har du? Eg leiter og leiter, og finn
knapt nokon tv som faktisk klarer å skifte automatisk til ekte 4:3. Alle
skal på død og liv fylle heile 16:9-skjermen.

Jardar
Sveinar Ånes
2010-02-15 18:09:54 UTC
[...]
En liten Samsung LE32A656 - tror ikke den er å få kjøpt lenger.

mvh
Jens Kr. Kirkebø
2010-02-15 18:43:51 UTC
On Mon, 15 Feb 2010 17:22:36 +0000 (UTC),
[...]
Om du kobler tuner til TV via HDMI så går det vel ikke å få 4:3 bildet
til å fylle hele skjermen ? Jeg får alltid striper på siden her, Zoom
modus, 14:9, letterbox osv. fungerer bare med analoge innganger, ikke
digitale som HDMI.
Thomas Skogestad
2010-02-15 18:50:18 UTC
* Jardar Eggesbø Abrahamsen

| Eg må nesten spørje: Kva slags tv har du? Eg leiter og leiter, og finn
| knapt nokon tv som faktisk klarer å skifte automatisk til ekte 4:3. Alle
| skal på død og liv fylle heile 16:9-skjermen.

Jeg trodde at det var dekoderen som skiftet mellom 4:3 og 16:9. På de TV-er
og dekodere jeg har sett så settes dekoderen til styre signal ut og
fjernsynet til 16:9.

Det er riktignok kabel-tv. Getboksen har som innstillingmuligheter:

Signal ut: HD (valgt), SD
Velg skjermtype (kan ikke "velge" annet enn 16:9)
Velg TV-format for 4:3 (kan ikke huske å ha sett noe slikt på andre dekodere,
men kan vel ha oversett/glemt det): 4:3 søyle (valgt), Pan & scan, strukket

Velges SD som signal ut dukker det opp diverse andre alternativer blant de to
neste innstillingsmulighetene.

Har bare prøvd HDMI.

NRK1 HD har forresten tekst-tv. (Som man må bruke boksens tekst-tv-dekoder
for å kunne se.)

Det var da som pokker. Da jeg sjekket EPG-en like før kl. 19 var Jon Stewart
satt opp kl. 19.35 på NRK2, nå har han forsvunnet. (Jeg vet jeg så Jon
Stewart der, for jeg vurderte om jeg skulle sette på opptak eller se det
"live" og at gjesten er Jenny Sandford, og endte opp med ... død, ser det ut
til. Det var da svært så fort EPG-en ble oppdatert. Det har jeg ikke sett
før. Vanligvis har jeg likevel fått med meg slutten på forsinkede program
fordi boksen legger til 10 minutter etter oppsatt programslutt. (Diverse
tv-guider sier riktignok at det skulle ha vært "Uka med Jon Stewart", men det
stemmer ikke med gjesten. Vinter-OL er jo bare akkurat det samme NRK sender
om vinteren, bare at det tar over nesten hele programmet.)
--
Thomas Skogestad
Digital jordklode blir usynlig fra rommet (28.01.10) Sjansene for at Jorden
http://www.aftenposten.no/viten/article3489662.ece
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2010-02-15 22:35:14 UTC
http://groups.google.com/group/no.teknologi.video/browse_thread/thread/e3e6ed47b1d8ea27/