Hodevridning.
Terje Henriksen
2007-05-02 02:18:24 UTC
Fins det noen regel for hvor mange grader satelitthodet skal dreies, eller
skal man bare dreie det i forhold til satelittposisjon og hvilken posisjon
man befinner seg på?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
69:41:41N 30:00:28E
HJK
2007-05-02 16:26:04 UTC
Post by Terje Henriksen
[...]
Det skal dreies i forhold til satellittposisjon og hvilken posisjon man
befinner seg på.
Det kan regnes ut her
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Thor 0.8 -vest Kirkenes - LNB skal vris 10.7 grader med klokka
Sirius 5.0 -øst Kirkenes - LNB skal vris 8.8 grader med klokka
Astra 13.0 -øst Kirkenes - LNB skal vris 6.1 grader med klokka
Astra 19.2 -øst Kirkenes - LNB skal vris 3.9 grader med klokka

LNB for satellitt i rett syd skal ikke dreies. Sett mot satellitten så skal
satellitter vest for syd dreies
med klokken mens satellitter øst for syd dreies mot klokken.

En motorisert antenne med polarmount (f.eks. DiseqC motor) dreier LNB'en
korrekt. Man må bare passe på at antenneni utgangspunktet er justert riktig
og at LNB "skew" er 0 grader når antenna peker rett i syd.
Terje Henriksen
2007-05-03 02:27:10 UTC
Post by HJK
Post by Terje Henriksen
[...]
Det kompliserer litt når man har toroidal antenne som monteres med en
helning.

Er det polaraxis angle det heter? Jeg skal forsøke å ta inn satelitter fra
22 Vest til 28,5 Øst.

Vil ikke hver refleksjon fra antennespeil speilvende signalet, eller er jeg
helt på jordet? Jeg innbilte meg at vinkler mot vest ble vinkler mot ødt og
omvendt.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
69:41:41N 30:00:28E
HJK
2007-05-03 05:55:03 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by HJK
Post by Terje Henriksen
[...]
Jeg tror signalet speiles to ganger i en Torodial antenne. Da vil i såfall
LNB lengst øst på antenna motta satellitten lengst øst, osv.
For vanlige antenner med sidemating er det kun ett speil. Da mottar LNB
lengst øst på antenna satellitten lengst vest (og motsatt).

Går ut fra at LNB må vris på Torodial også slik at polarisasjonen blir
riktig.
Terje Henriksen
2007-05-03 06:10:41 UTC
Post by HJK
Jeg tror signalet speiles to ganger i en Torodial antenne. Da vil i
såfall LNB lengst øst på antenna motta satellitten lengst øst, osv.
Nei, signalet kan ikke reflekteres tilbake mot den retningen det kom fra.
Post by HJK
For vanlige antenner med sidemating er det kun ett speil. Da mottar LNB
lengst øst på antenna satellitten lengst vest (og motsatt).
Og intet skjer med vertikalvinkelen til satelitten under refleksjonen?
Post by HJK
Går ut fra at LNB må vris på Torodial også slik at polarisasjonen blir
riktig.
Det stemmer; i tillegg må altså vridningen justeres etter helninga på
antenna. Men jeg lurer fremdeles på hvilke tall i tabellen som viser hodets
sirkulære vridning; var det polaraxis angle?
--
Terje Henriksen
Kirkenes
69:41:41N 30:00:28E
Bjørn Hansen
2007-05-03 10:48:25 UTC
Post by HJK
[...]
uansett så kan vel psykiatere m. medhjelpere
påvirke signaloverføringa slik at signalene treffer
fx. skorsteinen istf. antenna ..?

Terje Henriksen
2007-05-03 11:03:30 UTC
Post by HJK
[...]

Pussig at du skulle nevne det; det er nemlig noen satanister her som sender
forstyrrende signaler mot antenna mi for å sabotere programmer jeg liker å
se. Det er visst blitt sagt at de ødelegger mottakerforholdene for hele
området her for å knuse meg.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
69:41:41N 30:00:28E
HJK
2007-05-03 19:55:47 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by HJK
Jeg tror signalet speiles to ganger i en Torodial antenne. Da vil i
såfall LNB lengst øst på antenna motta satellitten lengst øst, osv.
Nei, signalet kan ikke reflekteres tilbake mot den retningen det kom fra.
Det jeg mener er at Torodial har to reflektorer. LNB hodet peker ikke mot
hovedreflektoren
men mot subreflektoren. Signalet reflekteres to ganger men i følge
http://www.multilnbdish.com/materials/Installation.pdf
så er det samme prinsipp for Torodial antenner. Dvs. LNB lengst vest
mottar satellitt lengst øst (og motsatt).

Du finner en del info om antenna på http://www.multilnbdish.com/
Terje Henriksen
2007-05-04 00:14:06 UTC
Post by HJK
Post by Terje Henriksen
Post by HJK
[...]
Akkurat; du sa noe annet over.
69:41:41N 30:00:28E
HJK
2007-05-04 16:19:05 UTC
Post by Terje Henriksen
Post by HJK
Post by Terje Henriksen
Post by HJK
[...]
Man skal være ekstra fornøyd hver gang man tar feil for da har
man forhåpentligvis lært noe nytt ;-)