HD Satelitt mottakere
Cato A. Guldberg
2008-05-15 21:00:53 UTC
Hei!

Kunne tenke meg å be om råd om HD Satelitt-mottakere:

Jeg har for tiden abonnement på både Viasat og Canal Digital (fulle
"entertain"-pakker). Har HD TV og er nå klar til å "ta spanget" over til
HD-TV. I tilegg til Canal Digital og Viasat sine programpakker ser jeg en
del européiske program (først og fremst tyske kanaler - bruker 4 LNB-hoder).
Jeg har hørt en del negativt om både Canal Digital og Viasat sine HD-tunere,
særlig Canal Digital sine (treg, ustabile, vansker med å ta inn ikke-Canal
Digital satelitter). I tillegg til parabol har jeg mulighet (fullt opplegg)
til å koble meg opp til Get.

Det jeg først og fremt lurer på, er om jeg skal gå for 2 HD parabol-tunere,
eller om jeg rett og slett skal beholde min gamle parabol-tuner for
gratiskanalene, og gå for Get på de "norske/nordiske" HD-kanalene. Har noen
av dere synspunkter på hva som er lurest (dvs. best med tanke på
bildekvalitet og pris)?

Takknemlig for innspill.

Mvh

Cato A. Guldberg
Bjørn Brox
2008-05-16 04:30:37 UTC
Post by Cato A. Guldberg
Hei!
[...]
Er selv i startgropa til skifte av tuner, og den tuneren som står høyest
på lista av "uoffisielle,, ikke godkjente tunere" er en IPBox 9000HD.

Av litt mindre tunere så er den nye Dreambox DM 800 HD også av interesse.

Begge får du også kjøpt på Nordbysenteret ved Svinesund til en billigere
penge enn i Norge (du sparer 600 kroner på IPBox 9000HD).
Bjørn Brox
Cato A. Guldberg
2008-05-18 11:05:22 UTC
Heisann!
Post by Bjørn Brox
[...]
Tusen takk for gode tips. Prøver meg likevel med et par "idiotspørsmål":

Kan jeg bruke kort fra Viasat og Canal Digital på IPBox 9000HD? Må jeg evt.
ha ekstra CAM-moduler, eller tar softwaren i tuneren seg av dette??

Ser for meg at det kan bli vansker iallefall med Viasat sitt kort, som
krever serienummer fra tuneren.

Takknemlig for tilbakemelding.

Mvh

Cato A. Guldberg
Bjørn Brox
2008-05-19 19:41:50 UTC
Post by Cato A. Guldberg
Heisann!
Post by Bjørn Brox
[...]
Regner med at det er som DreamBox, - du legger inn uoriginal software
som tar seg av dekodinga av dine originalkort.

Har som sagt ikke kjøpt denne tuneren selv ennå så jeg kan ikke bekrefte
at en slik løsning finnes ennå, men skal nesten garantere at den kommer.

En kjapp google på ipbox+viasat bekrefter at det er mulig.
Post by Cato A. Guldberg
Ser for meg at det kan bli vansker iallefall med Viasat sitt kort, som
krever serienummer fra tuneren.
Har ikke vært noe problem på andre tunere, men du må selvsagt ha ett
gyldig serienummer å legge inn.