signalstyrke
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2007-01-14 12:10:59 UTC
Har fått alle løyve som trengst :) og har kjøpt ei Raven 70 cm som
forhandlaren her i Trondheim meinte skulle vera fin og god for å taka inn
Thor, Sirius, Hotbird og Astra. Sistnemnde er rett nok berre å gløyma pga.
tak og vegg. :( Men i alle fall:

Signalstyrken på Thor, Sirius og Hotbird ligg rundt 50 % når eg har stilt
både parabol og LNB i alle tenkjelege retningar og fått det så bra som eg
får til.

a) Er dette eit akseptabelt nivå for 70 cm i Trondheim?

b) Dersom eg skaffar meg ein signalforsterkar (t.d. kva for ein?), vil
denne kunna betra saker og ting, eller vil ei slik betring verta
oppeten av ei tilsvarande forsterking av støy?

Jardar
HJK
2007-01-14 12:53:55 UTC
Post by Jardar Eggesbø Abrahamsen
[...]
Hvilken mottager bruker du ?

Det kan høres litt lavt ut men det kommer nok an på hvilken mottager du
bruker og hvordan mottagerprodusenten har valgt å beregne % verdiene.
Forskjellige mottagere beregner
forskjellige % verdier. Signalstyrke % verdien er kun en verdi som benyttes
for å justere antenna.
Den kan egentlig ikke sammenliknes mellom forskjellige mottagertyper og
antenner/LNB'er.
Faktisk så er det en fordel om det skal mye til for at signalstyrke i % går
i taket siden det gjør det lettere
å få justert antenna korrekt på sterke signaler.
Man kan oppnå en hvilken som helst signalstyrke ved å koble inn en
linjeforsterker men problemet er at man ikke
oppnår bedre signalkvalitet men en slik forsterker.

Hvis mottageren din gir kvalitetstall i %( eller SNR , BER eller liknende)
så kan det sammenliknes men da må
det være mot samme type mottager siden forskjellige mottagertyper også kan
finne på å beregne forskjellige %
verdier for kvalitet.

Her er verdiene fra Force516S og CDC-7000ST , 1-vest 55cm antenne Oslo.
http://www.satellite-calculations.com/Signal/CDC700ST.htm
http://www.satellite-calculations.com/Signal/Force516S.htm
Jardar Eggesbø Abrahamsen
2007-01-14 15:56:14 UTC
Post by HJK
Hvilken mottager bruker du ?
Ein Digiality CX-CI 422 TS.

Som forresten har separate lister for TV-program og radioprogram, men som
i nokre tilfelle (diverse radioar som heiter noko med SAWA og VOA og
kanskje litt til) har lagt desse radiokanalane inn både i radiooversikta
ov i TV-oversikta. Er det måten desse radioane er koda på som gjer dette,
skal tru?
Post by HJK
Hvis mottageren din gir kvalitetstall i %( eller SNR , BER eller liknende)
så kan det sammenliknes
Rundt rekna 55-65 % på Hotbird, avhengig av kanal.
Rundt 94 % på dei beste på Sirius.
Rundt 88-91 % på Canal Digital på Thor.

Kanskje eg bør spørja seljaren? Eller venta på nedbør og sjå korleis det
går?

Og skal tru kvifor nokre av kanalane på Hotbird viser bilete men ikkje
lyd? Asianet Plus, Galaxy Nepal og Kairali, for å nemna nokre. Ikkje at eg
kan språka likevel, men. «Kan ikke dekode» seier mottakaren berre.

Jardar
HJK
2007-01-15 18:52:41 UTC
Post by HJK
[...]
Ja hver kanal sender ut service type informasjon. Det kan f.eks. være
"digital tv service" , "digital radio service" , "data service"
og en rekke andre service typer. VOA er sikkert Voice Of America. Det er
ikke sikkert
at de er så nøye med å kode service typen riktig.

Du vil se det samme på Music Choice kanalene på 1-vest som havner i TV lista
etter at
Music Choice begynte å sende video på kanalene.
Post by HJK
[...]
Det høres ikke så aller værst ut.
[...]
Det er fordi de av en eller annen grunn kun har scramblet lyden....

Det ruller også over skjermen at man må abbonere for å få lyd.